Olomouc má novou pěší zónu

OLOMOUC – Po devíti měsících se do ulice 8. května v centru Olomouce vrátil opět běžný život. Zcela v novém je tramvajová trať, přičemž ta původní už dosluhovala, nové jsou i inženýrské sítě a povrchy silnice i chodníků. Změnil se ale i dopravní režim: polovina ulice se nyní stala pěší zónou. I ve druhé polovině ubyla místa pro parkující auta ve prospěch chodců.

Rekonstrukci v ulici 8. května si vyžádal především stav tramvajové trati. Při té příležitosti se ale město rozhodlo udělat rekonstrukci celé ulice, tedy inženýrských sítí, vozovky, chodníků, trolejového vedení, veřejného osvětlení a změnit také dopravní řešení celé ulice. Součástí stavby byla i úprava křižovatek s ulicemi Zámečnická, Opletalova, Slovenská a U Hradeb a oprava oblouku u Koruny. „Byla to organizačně náročná akce, jelikož se odehrávala uprostřed městské památkové rezervace, v ulici s mnoha obytnými i komerčními prostorami.  Průběh oprav ovlivňovala i pandemie koronaviru, kdy se firma musela vypořádat se zpožděnými dodávkami od subdodavatelů,“ uvedl investiční náměstek primátora Martin Major. Nyní je vše hotovo a připraveno k užívání pro veřejnost.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line .

„Změnou prošla také organizace dopravy v této poměrně frekventované ulici v centru města. Polovina ulice se nyní proměnila v pěší zónu, což by mohlo život ulice přiblížit lidem,“ říká primátor Olomouce Mirek Žbánek. Nová pěší zóna nyní platí od poloviny ulice Zámečnická až do poloviny ulice 8. května ke křižovatce s ulicí Slovenská. Pro rodiče, kteří sem vozí děti do školy, jsou vyhrazena tři místa pro krátkodobé zaparkování a vysazení nebo naložení dětí. Ulice Slovenská je nyní jednosměrná ve směru od galerie Moritz k ulici Sokolská.

Ještě před zahájením rekonstrukce vyslyšelo město Olomouc i některé podněty z komise pro architekturu a provedlo změnu stavby před dokončením. Ve výsledku ubyly plánované parkovací zálivy pro auta mezi křižovatkou s ulicí U Hradeb a Národním domem a výrazně se rozšířila se plocha chodníků. Ubyla i parkovací místa na straně u bývalého kina. V maximální míře byly v některých částech ulice sníženy obrubníky. Náklady na stavbu byly 86,7 milionů korun včetně daně. Z operačního programu Doprava město získalo dotaci ve výši asi 24 milionů.