Placené telefonní linky. Jak se v nich vyznat a nevyhazovat zbytečně peníze za nechtěné hovory

Ilustrační foto

Ačkoli jste nevolali více než předešlý měsíc, účet za telefon se vám vyšplhal do poměrně závratné výše. Nešlo však o chybu operátora.  Problém byl totiž v číslech, na která jste telefonovali. Jak se vyznat v telefonních číslech a kterým se raději vyhnout, nebo je svým dětem či prarodičům rovnou zablokovat?

Hovory zdarma

Začněme optimisticky, a to s tzv. zelenými linkami. Nejlepší čísla jsou pro volajícího ta, která začínají předvolbou 800 (u mezinárodních hovorů 00800), protože jsou pro něj bezplatná. Celý hovor platí volaný. Další linky, na něž volání platit nebudete, zajišťují tísňová volání, tzv. emergency call. Patří zde zejména 112, 150, 155 a 158. Na ně můžete volat i bez kreditu či SIM karty v mobilu.

Účtování dle operátora

Další skupinou telefonních linek, které neohrožují nepředvídaně vaši peněženku, je volání na pevné linky a mobilní linky. Jedná se o devítimístná čísla. Pevné linky zpravidla začínají číslicemi 2, 3, 4, 5. Jejich předvolby označují jednotlivé kraje (např. 2 – Praha, 35 – Karlovarský kraj). Mobilní linky začínají číslicemi 6 a 7. Pokud máte neomezený tarif nebo tarif s volnými minutami či SMS, pak by se zpravidla měl na tato čísla uplatnit.

Modré linky

Zde patří čísla s předvolbami 81, 83, 843, 844, 845, 846, 855 a jedná se o volání se sdílenými náklady. Znamená to, že cena hovoru se dělí mezi volajícího a volaného. Cenu určuje váš operátor ve svém ceníku. A zde již pozor, tyto hovory nepůjdou z vašeho neomezeného tarifu nebo nevyčerpaných volných minut. Budou se vám účtovat zvlášť. Naštěstí se nejedná o astronomické ceny, často 3 až 6 Kč za minutu.

Bílá linka

Zde se setkáme s čísly 840, 841, 842, 847, 848, 849. Tyto hovory hradí výhradně volající a opět platí, že je neuhradíte v rámci svého neomezeného tarifu nebo nevyčerpaných volných minut. Tato čísla měla svůj význam hlavně v minulosti. Smyslem bylo dovolat se v rámci celé ČR za jednu sazbu a nerozlišovat městské a meziměstské hovory. Bílé a modré linky často používají velké firmy jako banky, pojišťovny, někteří dodavatelé energií. Ceny volání se liší dle operátora.

Asistenční a informační linky

Informační a asistenční linky začínají na předvolbu 11. Ceny najdete u svého operátora. Příkladem je asistenční služba s číslem 1224 pomoc řidičům, u T-mobilu za ni zaplatíte 5 Kč za minutu nebo služba s telefonním číslem 1180 poskytující informace o telefonních číslech s cenou 34 Kč za minutu u T-mobilu .

Pozor na 90

Čísla začínající číslicemi 90 mohou přijít velmi draho, proto jim raději vždy věnujte pozornost. Předvolby 905, 906 a 909 se většinou týkají obchodních, inzertních a soutěžních služeb, dále výkladů karet a erotických linek. U těchto čísel si zpravidla s korunovými poplatky za minutu nevystačíte. Klidně narazíte na cenu 50 či 90 Kč za minutu. Je dobré vědět, že cenu včetně DPH vám prozradí čtvrtá a pátá číslice. Takže u čísla 909 703 221 zaplatíte za minutu hovoru 70 Kč.

U předvolby 905 se cena hovoru vyjádřená čtvrtou a pátou číslicí násobí desetkrát! Takže u čísla 905 993 215 byste zaplatili 990 Kč za celý hovor (nikoli za minutu).

Státní správa

Čísla na státní správu, např. Ministerstvo, České dráhy nebo Česká policie rovněž používají čísla začínající devítkou. Zejména se jedná o předčíslí začínající na předvolbu 972, 973 a 974. Cenu najdete u vašeho operátora, většinou se tyto linky účtují jako pevné.

 Blokace čísla

Pokud máte obavy, že na některé „ožehavé“ telefonní číslo bude volat vaše ratolest nebo prarodič, pak raději číslo v mobilu zablokujte. Pokud si nevíte rady, kontaktujte svého operátora. Za tu námahu se to určitě vyplatí.