Happy challenge aneb Pokuste se být šťastní. Drobné úkoly pro zlepšení nálady

Ilustrační foto

I přesto, že dny se postupně prodlužují a dokonce nám i občas zasvítí sluníčko, všeobecná nálada mezi lidmi se příliš nezlepšuje. Spíše naopak. COVID je tady stále s námi a vypadá to, že se mu v naší společnosti velice líbí, tudíž nás jen tak v nejbližší době neopustí. Pestrá škála pandemických opatření a běžný život v nedohlednu k dobré náladě také příliš nepřispějí. Mohli bychom se sice vesele vrhnout do náruče psychologa či psychiatra, jenže ani to není tak jednoduché. Většinou mají na dlouho dopředu plno a také pohled na výši vystaveného účtu mnohdy zmaří optimisticky se tvářící výsledek terapie.

Pomoz si sám

Nezbývá tedy nic jiného, než si vystačit s vlastními silami. Může vás inspirovat naše Happy challenge („challenge“ v angličtině znamená výzva, těžší úkol). Zkuste udělat něco pro pocit svého vnitřního štěstí či alespoň spokojenosti. Nejedná se o žádný převratný objev, na internetu se to v dnešní době přímo hemží výzvami k nejrůznějším úkolům typu “Zkuste celý týden nepoužívat plasty/ mobil/výrobky Made in China/chodit v pyžamu”. Některé výzvy si, pravda, místo racionálnosti zakládají spíše na recesi, viz ta poslední.

Úkoly pro dobrou náladu

V rámci jednoho dne se snažte splnit následující body. Není důležité, v jakém pořadí se jim budete věnovat. Důležitá je jejich realizace, a to klidně i v minimalistické podobě. Dobrým jídlem tedy nemusí být hostina o čtyřech chodech, ale třeba i svačina v podobě oblíbeného jogurtu, ovoce, koláčku nebo klobásky. (Neplést ovšem s výzvou „Širší než delší během jednoho týdne“.)

  • Hýbejte se, nejlépe na čerstvém vzduchu. Optimální je chůze, jogging, kolo, běh. Počítá se i cesta do obchodu. Jsou vítány i jiné pohybové aktivity a nejlépe s někým, koho máte rádi.
  • Udělejte někomu radost. Může se jednat o úplnou maličkost. Například dejte někomu třeba čokoládku, kytičku nebo ho pochvalte či řekněte mu něco milého.
  • Zavolejte někomu, s kým jste si již dlouho nepovídali. Může to být někdo z rodiny nebo i kamarád, který se právě cítí osamělý.
  • Dopřejte si své oblíbené jídlo nebo pití. S alkoholem raději střídmě. Na záchytce by se vám zbytek úkolů plnil patrně poněkud obtížně.
  • Věnujte se své zálibě nebo koníčku, a to alespoň 15 minut. Luštěte křížovku, prolistujte si časopis, přečtěte kapitolu knížky nebo se jen tak natáhněte na pohovku.
  • Udělejte dobrý skutek. Nemusí jít jen o pomoc člověku, ale také zvířátkům nebo rostlinám. Stačí nasypat zrní do krmítka nebo zalít květiny.
  • Zasmějte se. Přečtěte si vtip a klidně ho i řekněte druhým, podívejte se na nějaké humorné video nebo, pokud vám to čas dovolí, pusťte si nějakou dobrou komedii.
  • Dobrý spánek je základ toho, abyste se druhý den cítili v dobré kondici a náladě. A pokud máte partnera, kterého máte rádi, tak se s ním před spaním pomilujte.