Nejoblíbenější učitel získá cenu i letos

Loňský vítěz ankety Zlatý Ámos Tomáš Míka z Tábora při slavnostní korunovaci. Foto: archiv Zlatý Ámos

Epidemiologická situace letos změnila i celostátní anketu o nejoblíbenějšího učitele Zlatý Ámos.  Současný 28. ročník tak bude jiný než ty předešlé, vznikla třeba nová kategorie pro oblíbeného online kantora. Jak soutěž bude vypadat i co přináší učitelům, o tom jsme si povídali s ředitelem ankety Slávkem Hrzalem.

Ředitel ankety a pořadatel Slávek Hrzal. Foto: archiv pořadatele Zlatý Ámos

Letošní ročník Zlatý Ámos už běží a přihlášky jste přijímali do konce roku 2020. Kolik učitelů bude letos bojovat o žebříček oblíbenosti? Je zastoupena celá republika a jak se mohou učitelé do ankety přihlásit?

Do 28. ročníku ankety Zlatý Ámos žáci přihlásili celkem 83 učitelek a učitelů. Ne všichni s přihláškou souhlasili, ale drtivá většina do souboje o pomyslnou korunu krále českých učitelů šla. Děti jim tak vyjádřily svůj obdiv, úctu, uznání. Přes všechny možné zákazy související s pandemií koronaviru můžeme počet nominací považovat za velmi úspěšný. V minulém rekordním ročníku přišlo jen o 9 přihlášek víc (92). Potěšitelné je, že žáci našli oblíbené kantory ve všech krajích republiky. Už poněkolikáté v počtu nominovaných zvítězila Praha – cekem 19 přihlášek. Téměř o polovinu méně (10) má Jihomoravský kraj, na třetím místě s osmi nominovanými je kraj Moravskoslezský a Pardubický. Asi třetina přihlášek je zatím nekompletní, žákům jsme dali možnost do konce ledna přihlášky doplnit. Teprve pak budeme znát přesný počet pedagogů, kteří budou se svými žáky usilovat o titul Zlatý Ámos. Záměrně píšu se svými žáky, protože jejich podíl na účasti je rozhodující. Pouze žáci základních a středních škol mohou své oblíbené kantory do ankety přihlásit. V regionálních kolech pak musí žáci před porotou nominaci obhájit, do semifinále musí své pedagogy vybavit třemi věcmi, které dokládají jejich vzájemný vztah, a ve finále soutěží žáci společně se svými učitelkami a učiteli.

V kolika kategoriích se soutěží? Co je hlavní myšlenkou a posláním této soutěže?

Ve finále dospělá porota volí Zlatého Ámose, dětská porota Dětského Ámose, hlasováním na webu ČT Déčko je vybrán Ámos sympaťák. Partneři ankety ještě volí z nominovaných své Ámose – ČEZ Ámose fyzikáře, MŠMT Ámose matikáře a letos poprvé je také volen Dálkový Ámos – tedy pedagog, který žáky zaujal při distanční výuce. Toho z nominovaných vybírá Nadace České spořitelny.

Hlavní myšlenkou ankety je zviditelnění učitelek a učitelů, kteří dovedou zaujmout své žáky tak dobře, že je děti mají rády a obdivují je. Často se v přihláškách píše, že kvůli paní učitelce nebo panu učiteli se žáci těší do školy. A to je to nejlepší, co může naše školství mít. Děti u svých učitelek a učitelů oceňují především smysl pro humor, spravedlivost a umění učit a naučit.

Komplikuje anketu koronavirus? Soutěž je rozdělena do několika kol a vítěz bude znám na konci března.

Samozřejmě komplikuje. Např. v nominačním kole je potřeba k přihlášce přiložit podpisy sto osob, které s přihláškou souhlasí. A to v době distanční výuky nebylo snadné. Přesto si s tím žáci poradili. Jak budou vypadat regionální kola, semifinále a finále, to ještě nevíme. Ale rádi bychom jako obvykle při regionálních kolech osobně poznali všechny nominované i jejich žáky.

Dokážete říct, co si odnášejí ze soutěže učitelé? A co dává soutěž jejich žákům? Máte zpětnou vazbu od minulých vítězů nebo účastníků – jestli jim soutěž nějak pomohla v práci nebo třeba změnila život?

Se všemi Zlatými Ámosy i dalšími udržujeme pravidelný kontakt. Při rozhovorech s nimi se dozvídáme, že anketa stmelila žáky, motivovala do společné obhajoby svého kandidáta. Pro přihlášené kantory je už samotná nominace výhrou. Výhrou u velmi přísné žákovské poroty. A to je také to největší ocenění. Zlatý Ámos je vlastně jen reprezentantem všech oblíbených pedagogů. Účast v anketě je velkou motivací a zároveň je zavazující. Každý účastník je více vidět, upírá se na něj víc pozornosti nejen ve škole, ale i u rodičů žáků. Mnozí z minulých Zlatých Ámosů jsou dnes zástupci ředitelů nebo ředitelé škol.

Jak se změnili učitelé a jejich přístup k výuce i žákům za dobu trvání soutěže? Jako pořadatel ankety vidíte ty „nejlepší“ – v čem jsou jiní od běžných kantorů?

Já myslím, že přístup nominovaných k výuce a k žákům je stále v podstatě stejný. Oblíbený není ten, kdo není spravedlivý, kdo neumí učit, vysvětlovat a naučit, kdo rozdává jedničky a pochvaly bez ohledu na to, co žáci znají, ten, kdo při výuce neumí udržet pořádek, nemá jasná „pravidla hry“. Tím jsem vlastně řekl, kdo může být oblíbený a v čem se liší od ostatních.

Podle dosavadních zkušeností, jak vy vidíte oblíbeného učitele za deset let?

Myslím si, že ty základní vlastnosti budou stále stejné. Koneckonců, když se podíváte do díla Jana Amose Komenského, zjistíte, že totéž prosazoval i on. Všem bych doporučoval například jeho Pravidla chování sebraná pro mládež z roku 1653 nebo Zákony školy dobře spořádané.

Samozřejmě, že v souladu s technickým pokrokem se školy budou muset přizpůsobit době a nezakazovat to, co je v běžném životě normální, třeba mobilní telefony. Mnohem prospěšnější bude děti naučit, jak mobily využít k vlastnímu prospěchu, rozvoji a vzdělání. Zase použiju Komenského: „Není dobré zoufat si nad pokrokem.“

www.zlatyamos.cz