Nejen pro zdraví, ale také pro krásu. Rychlá snídaně z pohanky a ovoce

Ilustrační foto

Pohanka je výbornou potravinou pro zimní období, protože zahřívá. A nejen to. Je lehce stravitelná, přirozeně bezlepková a obsahuje celou řadu cenných látek, např. rutin zpevňující cévy. To ocení zejména ti, kteří mají sklony k popraskaným žilkám nebo křečovým žilám. Můžete si z ní připravit chutnou, výživnou a rychlou snídani nebo také svačinu. Když přidáte nějaké to čerstvé ovoce, vznikne vám rutinovo-vitamínová „bomba“, která vás nastartuje do další části dne. Jídlo je lehce stravitelné a na rozdíl od kupované klasiky v podobě koláčků nebo jiného pečiva vás nezatíží zbytečnými kaloriemi či konzervanty a „éčky“. Pohanka má své nezastupitelné místo také v jídelníčku těch, kteří se snaží zhubnout nebo si svou váhu chtějí trvale udržet.

Pohanková snídaně s ovocem

Suroviny

½ menšího hrníčku pohanky

1 kiwi

1 banán

trochu sušených brusinek (není nutné)

trocha kokosu

trochu medu

Postup

Pohanku zalijeme večer mírně vlažnou vodou , počítáme přibližně na 1 díl pohanky asi jeden a půl dílu vody.  Přesný poměr je potřeba si odzkoušet podle konkrétní pohanky. (Pokud dáte vody příliš, druhý den přebytek slijte a příště vody uberte. Jestliže dáte vody málo, některé kousky pohanky budou tvrdší a bude potřeba trochu vody přidat a nechat ještě uležet.) Přes noc pohanka nabude na objemu a změkne, ale nebude vodnatá. Ráno nakrájíme ovoce na drobné kousky a smícháme s pohankou. Pokud dáváme sušené brusinky, necháme je také alespoň chvíli odmočit, aby změkly. Dle chuti přidáme kokos, mírně dosladíme medem, opět promícháme a necháme pár minut „odstát“, aby se chutě vzájemně spojily.

Pokud budeme mít štěstí na dobře vyzrálé, a tedy sladké ovoce, obejdeme se i bez doslazování medem. Ovoce by se nemělo krájet příliš dlouho předem, protože na vzduchu dojde k oxidaci (znehodnocení) většiny vitamínů. Ovoce samozřejmě můžete libovolně obměňovat dle svých vlastních preferencí. Obecně platí, že je vždy lepší použít sezónní, protože je na vrcholu zralosti, a proto má nejvyšší obsah živin. Teď v zimě se ale nejspíše půjdete podívat, co aktuálně „dozrálo“ ve vašem marketu. Pohanku nezaléváme horkou či vroucí vodou proto, aby si i ona uchovala co nejvíce cenných látek.

Pohanka je z hlediska výživy velmi cenná. Plusové body ji přidává také to, že je přírodní potravinou, tedy zpracovatelským průmyslem prochází jen minimálně. Někdo si její chuť oblíbí hned, jiný si na ni musí zvyknout a „přebít“ ji svými oblíbenými chutěmi, např. ovocem či kořením.

Přejeme dobrou chuť