Objevte šťavnaté fazolky mungo. Rychlý a svěží salát bohatý na živiny a chudý na kalorie

Foto: J. Rýdlová

Drobné fazolky mungo jsou skvělým řešením, jak v zimě nahradit čerstvou zeleninu. Když je necháte jeden den nabobtnat a naklíčit, budou vám svou svěží chutí připomínat čerstvý šťavnatý hrášek, o kterém se vám v této roční době může jen zdát.

Fazolky mungo pochází zejména z Číny a Indie, odkud se úspěšně rozšířily do celé řady zemí. Na první pohled vás zaujmou svou optimistickou olivově zelenou barvou. Pokud je nebudete trápit varem, ale necháte je alespoň trochu naklíčit, odmění se vám řadou cenných látek. Najdete mezi nimi např. vitamíny skupiny A, B, C, vitamín K, dále jsou zdrojem vápníku, hořčíku, železa, draslíku, mědi, manganu, fosforu, zinku i důležité vlákniny. Jsou rovněž bohatým zdrojem bílkovin. Ve 100 g munga najdete přibližně 24 g bílkovin, proto jsou velmi oblíbenou potravinou mezi vegetariány.

Mungo salát

Suroviny

50 g doměkka naklíčených fazolek mungo

trochu kukuřice (konzervované, rozmražené atd.)

trochu uvařených těstovin

případně červená paprika

malá lžička olivového oleje

Foto: J. Rýdlová

Postup

Propláchněte mungo vodou, dejte do misky a zalejte nejlépe převařenou vlažnou vodou. Pokud by byla voda příliš horká, „uvařili“ byste život, který v nich potřebujete probudit. Když je necháte ve vodě přes noc, mírně nabobtnají a změknou. Pokud je necháte namočené celý den nebo i déle, začnou  klíčit, což je lepší. V průběhu dne jim přibližně dvakrát vyměňte vodu. Než dáte mírně naklíčené fazolky do salátu, zkontrolujte, že jsou naprosto měkké. I tak však kousejte opatrně. Vždy se totiž najde nějaká fazole „rebelka“, která zůstane tvrdá. Přidejte kukuřici včetně šťávy (pokud požíváte konzervovanou) a těstoviny, případně můžete ještě přidat nadrobno nakrájenou červenou papriku. Nakonec dejte malou lžičku olivového oleje a promíchejte. Olej je důležitý proto, aby vaše tělo vstřebalo vitamíny, které jsou rozpustné pouze v tucích (zmíněné vitamíny A a K). Z uvedených surovin budete mít asi 2 porce lehce stravitelného salátu.