Drobnosti za volantem, které vám mohou i za chladného počasí pěkně „zatopit“. Jak se jim vyhnout

Ilustrační foto

Slunečné dny nalákaly řidiče na myšlenku, že zimu už skončila. Nyní však teploty opět směřují  k bodu mrazu či níže a na nejednom místě se začal snášet i sníh. Může se tedy stát, že za volantem bude čekat nějaké to nepříjemné překvapení navíc. A nemáme teď rozhodně na mysli nehody, ale obyčejné technické drobnosti, které nám dokážou pořádně „zatopit“.

Když se vybije baterie v klíčích

Většinou příliš neuvažujeme nad tím, že i autoklíč, resp. odemykání vozu na dálku, funguje na baterii. Jednou tedy musí nutně přijít den „D“, kdy se baterie vybije, a my auto neodemkneme. Nízké teploty, případně časté a velké teplotní výkyvy, obecně zkracují životnost baterií a vedou k jejich rychlejšímu vybití. Většina aut disponuje způsobem, jak upozornit řidiče, že životnost baterie v klíčích závažně poklesla. (Například po stisknutí tlačítka na klíči neblikne červené kontrolní světýlko.) Ať tak či onak není výjimkou náhlé zjištění, že baterie v klíčích je totálně mrtvá. Potom ovšem nutně řešíte problém, jak auto odemknout či nastartovat. Raději tedy mějte vždy po ruce náhradní baterii. Je to bezpečnější než vozit rezervní klíč, kdy tak riskujete jeho zbytečnou ztrátu.

Jak se dostat do auta s obyčejným klíčem

Pokud se z vašeho chytrého „smart“ klíče stane díky nefunkčnosti jeho baterie už jen obyčejný „stupid“ klíč, pak hraje stěžejní roli, je-li váš zámek od auta zaslepený či nikoli. Pokud je, nezbývá nic jiného, než se obrátit na odborníky. Pokud ne, tak si auto odemknete sami mechanicky. Jenže jak, když zámek nikde nevidíte? Najdete ho zpravidla schovaný pod krytkou kliky dveří u řidiče. Plastovou krytku opatrně vypáčíte, nejlépe podle návodu v manuálu, abyste si auto nepoškrábali. Pokud vlastníte auto se startovacím tlačítkem, tak ještě nebude vaší anabázi konec. Budete totiž uvnitř vozu hledat, kam ten klíč vlastně zastrčit. Přístup k zapalování pravděpodobně najdete, když se vám podaří vysunout startovací tlačítko. Přesný postup si však raději opět vyhledejte v manuálu ke svému autu.

Pozor, aby se auto samo neuzamklo

Historky tohoto typu dobře pobaví, pokud se ovšem nestanou právě vám. Necháte běžet motor a jdete seškrabovat námrazu. Radujete se, jak vám to jde pěkně od ruky avšak jen do chvíle, kdy zjistíte, že se auto samo uzamklo. Motor vesele běží, v autě máte mobil, veškeré doklady a také klíče od bytu. Jistě, můžete čekat, až dojde benzín. Není to však nejlepší řešení, zejména pokud máte plnou nádrž. Zachránit vás mohou buď náhradní klíče, rozbití okna nebo opět odborník. Důvod? Zámek mohl zamrznout a mikrospínač nefunguje, jak má. Někdy za průšvih ani nemůže mráz a důvodem je třeba zkrat v kabeláži. Obecně se problém týká převážně starších aut. Někdo preventivně nosí v kapse rezervní klíč, jiný doporučuje nechat si pootevřené dveře (pokud vám to auto dovolí a neprotestuje) nebo okno a teprve pak se věnovat odstraňování sněhu. Ze zákona však nesmíte nechávat auto bezdůvodně nastartované.

Jak postavit stěrače

Čas od času potřebujeme odklopit stěrače. Někdy proto, aby nepřimrzly, jindy proto, abychom očistili sklo a stěrače samotné nebo zjistili stav stírací gumy. Zatímco u některého typu vozu to není problém, u jiného zjistíte, že vám v tomto úkonu překáží kapota, která je ve spodní částí překrývá. Opět je potřeba nakouknout do manuálu a hledat nastavení stěračů do servisní polohy. U některých aut toho docílíte tak, že zapnete a vypnete zapalování a na několik sekund zatlačíte páčku u volantu ovládající stěrače  směrem dolů.