Celer – poklad naší kuchyně. Proč je tak zdravý a jak ho upravit? Tip na plněné celeráčky

Foto: Rýdlová J.

Celer dáváme běžně do polévek. Lze ho však využít mnohem rozmanitěji. Někdy se mu také říká český žen-šen. Důvodů, proč by měl mít v našem jídelníčku své stále místo, je celá řada. A nepatří k něm jen jeho afrodiziační účinky. Lidé ho však konzumují málo, protože si s ním v kuchyni mnohdy neví rady. Jak na něj? Zkusme mu dát třeba podobu plněných celerových placiček.

Celer, ať už řapíkatý nebo bulvový, má na naše zdraví mnoho blahodárných účinků. Samozřejmě za předpokladu, že na něj nemáme alergii. Najdeme v něm rozličné druhy vitamínů, (např. B1, B2, B6, B12, C, A, D a E) a minerálních látek (např. hořčík, draslík, vápník, železo, zinek, selen). Má silné antioxidační účinky, přisuzuje se mu pozitivní vliv na cholesterol, na stav našeho trávicího traktu a ledvin, snižování krevního tlaku, dále protizánětlivé účinky a v neposlední řadě také vliv na zlepšení potence a sexuální touhy. Rovněž je výborný, pokud si hlídáme hmotnost.

Plněné celeráčky

Suroviny

1 středně velký bulvový celer (oloupaný cca 550g)

3 vejce

3 lžíce lněné mouky (můžeme použít i klasickou polohrubou pšeničnou)

4 stroužky česneku

sůl, pepř, majoránka

šunka s vysokým podílem masa

ementál (případně jiný tvrdý sýr)

Postup přípravy

Celer oloupeme a nastrouháme nahrubo. Přidáme vejce, mouku, česnek, koření a vše důkladně promícháme. Na plechu vyloženém pečicím papírem tvoříme placičky, na které dáme doprostřed sýr i šunku a nakonec opět vrstvu celerové směsi. Pečeme dozlatova na horkovzduch při 180°C přibližně 30–40 minut.

Foto: Rýdlová J.

Poznámka k mouce

Lněná mouka neobsahuje lepek, proto je výborná pro ty, kteří ho nemohou konzumovat. Místo ní však můžeme použít klasickou pšeničnou mouku, která díky lepku více lepí. Její výživové hodnoty jsou však poměrně nízké. Určitě prospějeme svému zdraví, pokud použijeme pšeničnou mouku celozrnnou. V ní je pomleté celé zrno včetně obalových vrstev, takže obsahuje mnohem více cenných látek včetně vitamínů a vlákniny.

Autorkou receptu je paní Zuzana Kočí. Zdravé vaření se zaměřením na lowcarb recepty je jejím velkým koníčkem, díky kterému dosáhla pozitivních změn jak v oblasti zdraví, tak hmotnosti.