Nedostatek vitamínu D a imunita. Kolik déčka máme a kolik bychom ho mít měli?

Ilustrační foto

Vitamín D je látkou, která je pro naše tělo naprosto nezbytná, reagují na něj téměř všechny lidské buňky. Pomáhá nás chránit před celou řadou zdravotních potíží. Je důležitý pro správnou stavbu kostí a zubů, činnost svalů, cév, zdravou pleť nebo dobrou náladu. Sehrává důležitou roli při diabetu či při onkologických onemocněních. A je také naprosto nepostradatelný pro naši imunitu, což je zejména v nynější kovidové době velmi aktuální. Většina lidí však trpí jeho nedostatkem. Kolik bychom ho měli mít a kolik ho většinou máme? Jak se vyznat v jednotkách, v kterých se počítá?

Doporučená hladina vitamínu D v krvi

U vitamínu D je matoucí to, že se jeho množství v krvi udává ve dvou různých jednotkách, a to v  nmol/l (nanomolech na litr) nebo v  µg/I (mikrogramech na litr). Od toho se samozřejmě odvíjí doporučené rozpětí. V prvním případě se jedná o 75–200 nmol/l, přičemž za optimum se považuje přibližně 160 nmol/l. V druhém případě jde o 30–80 µg/I a optimální hodnota je orientačně 65 µg/I. Optimální hodnota hovoří v podstatě o nejúčinnějším množství vitamínu D v krvi u lidí se zdravotními problémy, např. u lidí s poruchou imunity, s autoimunitním či onkologickým onemocněním nebo u těch, kteří chtějí těmto problémům aktivně předcházet.

Nedostatečné hladiny

Skutečnost je však taková, že většina populace nedosahuje ani spodní hranice této normy. Netýká se to pouze Čechů či Slováků, ale jedná se o celosvětový problém. Lékařské výzkumy naznačují, že nedostatek vitamínu D pravděpodobně zvyšuje riziko infekcí COVID, její těžký průběh s nutností hospitalizace a následné úmrtí.

U nedostatku vitamínu D se rozlišují dvě hladiny. Nedostatečná hladina, která je < 75 nmol/l (30 µg/I) a deficitní hladina, která je < 50 nmol/L (20 µg/I). Deficitní hladina je naprosto alarmující, přičemž celosvětově se týká asi celé třetiny obyvatel.

Oficiální dávkování

Má-li někdo nedostatek vitamínu D, málokdy ho doplní pouze stravou či pobytem na slunci (to platí i pro léto), protože většinu dne trávíme uvnitř budov. Je tedy potřeba doplnit  jej pomocí umělých přípravků. Oficiálně doporučovaná denní dávka vitamínu D činí 400 IU, což odpovídá 10 µg déčka. Dnes se běžně používá označení IU, tzv. mezinárodní jednotky (z anglického international units). Správně bychom měli hovořit o vitamínu D3, odborně cholekalciferolu.

Neoficiální dávkování

Oficiální dávka je však považována za příliš nízkou. Neoficiálně se doporučuje u dospělých 400-800 IU/den. Jedná se však pouze o udržovací dávkování sloužící jen k pokrytí denní ztráty déčka. Navíc pokud máte vitamínu D málo, pak je potřeba dodávat ho v mnohem vyšších dávkách. U lehčího nedostatku hovoří odborníci o 1 000–2 000 IU denně, u výrazného deficitu ve spojení s akutním zdravotním problémem může jít však až o několik tisíc IU. Zde je však na místě konzultace s lékařem.

Jak jste na tom vy?

Hladina vitamínu D se zjišťuje z krve. Chcete-li znát jeho přesnou hodnotu, neobejdete se bez návštěvy lékaře a laboratorního vyšetření. Pokud se zjistí nedostatek či dokonce deficit, měl by vám být předepsán přípravek doplňující hladinu vitamínu D v krvi s tím, že přibližně po třech měsících byste se měli dostavit na kontrolní odběr.

Suplementy vitamínu D lze koupit v lékárnách i bez lékařského předpisu, takže k lékaři nutně jít nemusíte. Problém ovšem je, že nebudete vědět, jestli máte vitamínu málo nebo tak akorát, tudíž nebudete ani vědět, jestli vám bude stačit dávka udržovací, či naopak potřebujete dávky mnohem vyšší. V ideálním případě byste patřili k těm výjimkách, které ho mají dostatek a nemají zapotřebí ho konzumovat v umělé formě. Nadbytek vitamínu D je totiž škodlivý, nicméně v naších podmínkách není příliš pravděpodobný.

O vitamínu D jako podpůrné léčbě při onemocnění COVID jsme psali zde.