Silničáři mají za sebou pernou zimu. Údržba za dva měsíce přesáhla roční rozpočet

Ilustrační foto

ZLÍNSKÝ KRAJ – Neobvykle mrazivý leden a únor znamenal pro krajské silničáře pořádný zápřah. Období bylo výjimečné nejen počty najetých kilometrů, ale také množstvím použitého materiálu. První dva měsíce letošního roku je vyšly na víc peněz, než jaké byly průměrné celoroční náklady na zimní údržbu v předchozích pěti letech.

Pro silničáře začala zima 12. ledna. Od tohoto dne vyjížděly sypače i další technika na silnice téměř bez přerušení a v některých dnech v plném nasazení. „Stálo nás to hodně peněz. Na celý kalendářní rok 2021 jsme v rozpočtu počítali s objemem prostředků 85 milionů korun, což byly průměrné náklady na zimní údržbu silnic za posledních pět let. Letošní leden nám z toho ukrojil rovných šedesát procent,“ oznámil ředitel Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

Oddechnout si však nemohli ani v únoru. Dohromady se za první dva měsíce nového roku pluhovalo přes 152 tisíc kilometrů silnic II. a III. třídy, spotřebovalo se skoro 9 tisíc tun soli a přes 17 tisíc tun inertu. Pro srovnání za stejné období loňského roku to bylo 27 tisíc kilometrů, použilo se 2 600 tun soli a 7 tisíc tun inertu.

Náklady na údržbu za letošní leden a únor se vyhouply celkem na 97,2 milionu korun, zima se však ještě prodraží. „S vysokým počtem mrazových cyklů došlo v tomto roce na vozovkách také k většímu výskytu výtluků a poruch, což opět bude vyžadovat více prostředků na jejich odstraňování,“ řekl Bronislav Malý.

Krajští silničáři počítali ve svém rozpočtu s průměrnými náklady na zajišťování zimní údržby pro celý rok 2021 s částkou 85 milionů korun. To odpovídalo skutečnosti z posledních pěti let. „Jestliže nás zima stála už za leden a únor přes 97 milionů korun, znamená to pro naše financování vážný problém. Museli bychom výrazným způsobem utlumit všechny letní práce na silniční síti. Obracíme se proto na našeho zřizovatele, Zlínský kraj, s žádostí o dodatečné posílení našeho rozpočtu,“ dodal ředitel Malý.