Legenda z plzeňské Škodovky se loučí. Dnes vás sveze naposledy

PLZEŇ – Dnes vás v Plzni naposledy sveze první moderní tramvaj v Plzni s asynchronními trakčními motory na střídavý proud pod názvem ASTRA. Na své pravidelné tratě se tyto vozy vypravily od roku 1997.

ASTRA byla prvním nově vyrobeným vozem pro tramvajovou dráhu z produkce Škodovky v poválečných dobách, jelikož se dříve Škodovka podílela pouze na výrobě dřevěných dvounápravových vozů a později se zaměřila spíše na železnici. Tramvaj ASTRA byla také první částečně nízkopodlažní vůz s bezbariérovým přístupem a s výsuvnou plošinou, která usnadňovala nástup invalidům na vozíku či maminkám s kočárky.

Staňte se členy FB skupiny Život v Plzeňském kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

První prototyp ev. č. 300 byl vyroben již v roce 1997 a své první cestující svezl v rámci zkušebního provozu v Ostravě, 17. 4. 1998. Tento vůz byl bohužel po těžké dopravní nehodě 18. 1. 2006 v Plzni na Borech sešrotován. Druhý prototyp, ev. č. 301, svezl své první cestující v Plzni 16. 7. 1998 a později se jako předváděcí vůz krátce objevil i v provozu v hlavním městě Praha. Právě tento vůz plánujeme zachovat a zařadit ho mezi historické vozy ve svém depozitáři.

Škodovka dodala do Plzně během uplynulých let celkem jedenáct vozidel a poslední dvě ukončí svou službu po 24 letech v pravidelném provozu právě dnes. „Kvůli vládním omezením spojeným s pandemií Covid-19 jsme bohužel nemohli naplánovat žádné slavnostní rozloučení příznivců těchto vozidel a tak bude možné poslední dvě vozidla dle technických možností spatřit v provozu na pravidelných spojích linky 1,“ vysvětlil mluvčí dopravních podniků René Vávro.

Vozy ASTRA vykonaly v Plzni přes mnoho technických a konstrukčních problémů a odlišností od ostatních vozidel velkou službu a staly se průlomovým mezníkem v tramvajové dopravě především svým vybavením pro spoluobčany se sníženou pohyblivostí. Nahrazovány jsou postupně novými vozy, které nabízí ještě větší komfort pro cestující, větší podíl nízké podlahy, moderní informační a odbavovací systém, klimatizaci salónu a další soudobé technologie zvyšující pohodlí a bezpečnost provozu.

Zdroj: Plzeňské městské dopravní podniky