Jak na hummus z cizrny, když nemáte originál suroviny

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay

nedávném článku jsme přinesli návod, jak si doma připravit populární pokrm Středního východu, a to hummus. Jeho hlavní složkou je cizrna, která je u nás sice běžně k dostání, kterou však lidé příliš neznají. Další důležitou složkou je tahini pasta, kterou seženete spíše ve speciálních obchodech a která navíc není nejlevnější. Dnes vám přineseme návod, jak si hummus vyrobit z běžných surovin i bez této pasty. Dále poradíme, jak si vyrobit vlastní tahini pastu. A také si řekneme, proč je cizrna tolik prospěšná našemu zdraví.

VIP luštěnina

Cizrna patří mezi luštěniny, a to ne ledajaké. Ve světovém měřítku se řadí ke třem nejvýznamnějším, hned za hrách setý a fazol obecný. Konkrétně hovoříme o cizrně beraní, kterou mnozí znají také pod názvem hrách římský. Označení „beraní“ pochází z údajné podobnosti semen s ovčí hlavou. Mezi největší producenty cizrny patří v současnosti Indie.

Prospěšnost pro zdraví

Cizrna je bezlepková, obsahuje velké množství bílkovin (cca 25 %), vlákniny (cca 18 %) a je zdrojem komplexních sacharidů. Díky tomuto složení cizrna nezpůsobuje prudké výkyvy krevního cukru, tělo totiž tráví komplexní sacharidy pomalu. Vláknina je obecně důležitá pro delší pocit nasycení, pro dobré trávení a pro dobrou kondici střev. Podobně jako ostatní luštěniny může cizrna některým lidem působit nadýmání. Při namáčení je proto dobré vodu několikrát slít a vyměnit, aby se odplavily oligosacharidy způsobující plynatost. Důležité je luštěniny také dobře povařit. Někomu hodně pomáhá jejich konzumace v rozmixované podobě, čemuž hummus plně vyhovuje.

Počeštěná verze bez tahini a římského kmínu

Cca 150 g cizrny

1–2 stroužky česneku

šťáva z ½ citrónu

1–1/2 lžíce olivový olej

sůl, kayenský pepř, mletý klasický kmín

Postupujeme podle receptu z minulého článku.

Kayenský pepř nemá v podstatě s klasickým pepřem nic společného. Jedná se o mleté sušené papričky Cayenne, odtud tedy název. Pokud jej doma nemáme právě po ruce, můžeme použít mleté chilli koření a, pokud nemáme ani to, pak mletou pálivou papriku v kombinaci s mletým pepřem.

Jak si tahini vyrobit doma

100 g světlých sezamových semínek

6 lžiček olivového oleje

Sezamová semínka jemně opečeme na pánvi lehce vymazané tukem. Pokud máme kvalitní pánev, na které lze vařit i bez tuku, semínka opečeme nasucho. Pak dáme do mixéru a během mixování postupně přidáváme olej. Jeho množství regulujeme podle toho, jak hustou chceme pastu mít. Hmota je zejména zpočátku hustá, proto je dobré ji občas setřít ze stěn a opět pokračovat v mixování. Toto množství surovin je dobré pro začátek, když nevíte, jestli vám výsledek bude chutnat. Pokud ano, můžete množství navýšit a uchovávat ve sklenici s víčkem na závit nejlépe v lednici.