Jak (ne)užívat vitamín D. Nejčastější chyby, díky kterým vitamín neúčinkuje

Ilustrační foto

O důležitosti vitamínu D pro naši imunitu, a tedy také  odolnosti vůči onemocnění COVID, jsme psali již dříve. Většina z nás si ovšem není schopna udržet jeho potřebnou hladinu přirozenou cestou, proto je potřeba jej uměle doplňovat. A zde právě může být „zakopaný pes“. Je potřeba to dělat správně, jinak pouze vyhazujeme peníze za suplementy, které nám vůbec nepomohou.

Proč může déčko pomoci při Covidu

Onemocnění COVID-19 je systémové onemocnění, to znamená, že často postihuje nejen jeden orgán, ale celý organismus. Jeho podstatou je rozsáhlý a často velmi intenzivní zánět. Ten bývá mnohdy doprovázen přehnanou reakcí imunitního systému, což celou situaci značně komplikuje a může dokonce vést k následnému rozvoji autoimunitního onemocnění . Vitamín D je velmi důležitý pro správné fungování naší imunity. Navíc se do velké míry podílí na protizánětlivých reakcích organismu a je mu dokonce připisována schopnost blokovat některé cesty, kterými virus vniká do buněk. Zatímco vztah vitamínu D a Covidu se stále zkoumá, u onkologických onemocnění byl pozitivní přínos tohoto vitamínu již před lety popsán v mnoha odborných článcích.

Zapít vodou, mlékem nebo džusem?

Abychom užívali vitamín D správně, musíme znát alespoň základní princip jeho fungování. A tím je skutečnost, že vitamín D patří k vitamínům rozpustným v tucích, tedy nikoli ve vodě. Z toho plyne, že pokud se má v našem těle dále správně metabolizovat (tj. tělo ho má přeměnit ve využitelný zdroj pro naše tkáně), pak ho musíme přijmout s něčím, co obsahuje tuk. Ze hry tedy automaticky vypadnou čistá voda, minerálka, čaj nebo džus, protože ve vodě se nám déčko prostě nerozpustí. Nápojem, který tuk obsahuje a máme ho většinou po ruce, je mléko. Nejlépe plnotučné, naopak odstředěné mléko, které je téměř bez tuku, příliš vhodné není.

Déčko můžete i zajídat

Pokud čtete příbalové letáky, dozvíte se, že tablety či kapsle vitamínu D máte požít nejlépe v průběhu jídla. Proč? Právě z výše zmíněného důvodu, abyste jej zkonzumovali společně s tukem. V tomto případě dle konzultace v lékárně již nemusíte zapíjet mlékem, ale stačí i obyčejná voda. Podmínkou ovšem je, že jídlo musí obsahovat tuk. Pokud tedy pozřete ovocno-zeleninové smoothie, podmínku nesplníte.

Nejčastěji lidé chybují u kapek

Při užívání kapek se mnoho lidí dopouští stejných chyb. Buď si kápnou vitamín D na lžičku anebo přímo do úst. Vzhledem k tomu, že se většinou jedná o jednu až pět kapek, jde o naprosto minimální množství tekutiny, navíc dosti vazké. Velká část z ní tedy ulpí na lžíci, dále pak na jazyku. Ubohý zbytek, který se přece jen zachrání a je spolknut, musí urazit vzdálenost přibližně 70 cm do tenkého střeva, v kterém se tento vitamín převážně vstřebává. Nyní je jasné, proč někteří lidé sice užívají déčko, ale téměř s žádným výsledkem. (Samozřejmě někdy bývá na vině také samotný metabolismus v těle.) Pro kapky tedy opět platí, že je potřeba nakapat je do tekutiny obsahující tuk, např. mléko, anebo užívat s jídlem obsahujícím tuk, např. nakapat do jogurtu. Jak to provést prakticky? Vezměte si polévkovou lžíci, naberte na ni (nejlépe hustý smetanový) jogurt, udělejte do něj důlek (aby kapky nestekly), do něj nakapejte potřebné množství vitamínu a spolkněte. Tímto jogurtovým soustem poskytnete svému déčku dopravní prostředek, který ho dopraví na místo určení.

Co jsme dosud napsali o vitamínu D

Pokud vás téma vitamínu D zajímá, třeba právě jako součást posílení vlastní imunity, můžete si přečíst některé z našich článků:

Vitamín D jako prevence a podpůrná léčba onemocnění COVID-19. Dosavadní poznatky

Trpíme nedostatkem vitamínu D, který potřebujeme pro správnou funkci imunity. Kolik ho máme a kolik bychom ho mít měli?

Kdy získáte ze slunce nejvíce vitamínu D a kdy opalování kvůli vitamínu D už nemá smysl?