Nedělá vám dobře klasická cibule? Nahraďte ji jarní cibulkou. Třeba právě v jarní pomazánce

Foto: Rýdlová J.

Jarní cibulka patří k prvním poslům jara, které si můžeme dát na talíř. V dnešní době je k dostání po celý rok, takže pokud nám nedělá dobře klasická cibule, můžeme sáhnout právě po její menší kolegyni. V nati i cibulce samotné se ukrývá spousta cenných látek. Jak jich ale do sebe dostat co nejvíce? Je vhodné zamíchat ji do něčeho lehce stravitelného s neutrálnější chutí. A za pár minut je svačina nebo večeře na stole.

Jarní cibulka – proč ji jíst

Na rozdíl od klasické cibule má jemnější chuť, takže si ji mohou dopřát i ti, kteří se klasické cibuli kvůli citlivému trávení vyhýbají. Obsahuje řadu cenných vitamínů a minerálů, např. vitaminy A, B a C, vitamin K (důležitý pro srážlivost krve a tvorbu kostí), kyselinu listovou, vápník, hořčík, jód, draslík a železo. Má antibakteriální a protiplísňové účinky, takže je výborná jako prevence či při prvních náznacích nachlazení.

Cibulku krájejte těsně před přípravou, aby si zachovala co nejvíce vitamínů, a pak pokrm s ní co nejrychleji snězte, jinak mnohé vitamíny začnou oxidovat. Můžete ji také krátce povařit, například v polévce, ale tak o některé vitamíny přijdete.

Pokud koupíte silnou a zdravou cibulku, můžete si ji pěstovat ve sklenici s vodou. Odřízněte její zelenou část a zbytek ponořte do sklenice s vodou. Po několika dnech začne růst její zelená část, na které si pak můžete pochutnat. Nezapomeňte vodu pravidelně měnit.

Cibulková pomazánka s tvarohem

Suroviny

1–2 jarní celé jarní cibulky

250 g plnotučného nebo polotučného tvarohu ve vaničce

1–2 natvrdo vařená vejce

Trocha mléka nebo bílého jogurtu na zředění

Sůl, pepř dle chuti

Postup

Rozmícháme tvaroh s trochou mléka nebo jogurtu do požadované hustoty. Pokud použijete nízkotučný tvaroh, ušetříte sice nějaké kalorie, ale tvaroh bude zpravidla vodnatý. Přidáme očištěné a nadrobno nakrájené cibulky a pořádně zamícháme. Nakonec vmícháme nakrájená vejce. Můžeme osolit a opepřit, ale není to nutné. Soli přijímáme dost (často až moc) ve všech průmyslově zpracovávaných potravinách. Pokud dáme dostatek cibulky, její výrazná svěží chuť postačí sama o sobě.