Fyzické zdraví a psychika jsou spojené nádoby

Poslední rok ve znamení „korony“ přinesl pro mnoho lidí doslovné omezení pohybu. Kvůli epidemiologickým opatřením jsme přestali navštěvovat sportoviště, bazény, tělocvičny a sportovní aktivity si musí každý zorganizovat individuálně. A to může být velká výzva. Co takové omezení sportu a volnočasových pohybových aktivit znamená pro lidské tělo, jsme si povídali s osobním trenérem, koučem a nositelem titulu Muž roku 2019 Vojtou Urbanem.

 

Jak to vypadá za poslední rok s pohybem lidí? Vydrželi sportovat, hýbat se a žít zdravě, nebo jejich návyky postupně mizí?

V posledním roce vnímám obrovský boom venkovních pohybových aktivit, ať už je to chůze, nebo běh, a to hlavně za příznivého počasí. Přes zimu se stalo obrovským fenoménem otužování, možná i proto, že klasické zimní sporty podlehly vládním omezením a zákazům. Lidé si velmi přirozeně dokázali pomoct – otužování má neuvěřitelně rychlý pozitivní efekt na psychiku – člověk se napojí
na svoje tělo, tady a teď. Zkusil jsem si to také a mně osobně to velmi pomáhalo při zvládnutí těch těžkých období, kdy i na mě doléhal nepříjemný pocit z omezení pohybu a jisté ztráty svobody.
Jinak je současná doba, co se týče pohybu, velmi náročná na udržení jakéhokoli životního rytmu. Lidem, pro které byl každodenní pohyb součástí jejich života, spojený s vyplavováním endorfinů
a pozitivních emocí, tak těm se i přes zákazy své návyky udržovat daří. Ale pro ty, kteří tak silnou vazbu ke sportu neměli, je udržet si sportovní návyky těžké a se sportem v této době teprve začínat, to je prakticky nemožné. Věřím a le, ž e s oteplováním na jaře budou venkovní aktivity dostupnější a příjemnější, lidé je budou víc vykonávat a ozdravnou sílu pohybu na vzduchu využívat.

Zavřená fitness centra, plovárny, sportoviště, hřiště – jak se má člověk přinutit a motivovat, aby na pohyb úplně nezanevřel?

Trik je v tom, dát si užitečný a hlavně reálný cíl – udělat něco pro svoje zdraví a cítit se líp. U sebe i svých klientů vnímám, že hlavní motivací je tuto dobu přežít ve zdraví jak fyzickém, tak psychickém. A pohyb je zkrátka takový neomezený zdroj štěstí, který máme kdykoli s sebou. Hledat teď motivaci v hubnutí na léto nebo něco podobného – to jsou vzdálené a povrchní cíle. Motivací by teď měl být pohyb na čerstvém vzduchu pro posílení zdraví a imunity. A pozor, nemusí to být nutně běh nebo kolo, stačí procházka.

Jak funguje osobní trenér v této době, když se lidé nesmí potkávat a sportoviště jsou uzavřená? Pracujete také z domova online? Má to i nějaké výhody?

Současnost je pro celý náš obor velmi náročná, ale nechtěli jsme v tom naše klienty nechat samotné a začali jsme s kolegy připravovat různá vysílání a online tréninky, individuální i skupinové. Rozšířili jsme náš online portál zdraví, kde lidi vedeme nejen k pohybu, ale k celkovému osvojení správných návyků v oblasti výživy, spánku a spokojené mysli. Snažíme se přinášet inspiraci, ale hlavně motivaci a podněty, jak co nejsnáze udělat něco malého pro svoje zdraví, a to nejen v oblasti pohybu. Výhody online přenosů vidím v tom, že můžeme oslovit i jiné lidi, než se kterými obvykle přicházíme do osobního kontaktu, a povědomí o zdravých životních návycích tím rozšiřovat, ale osobní kontakt je nenahraditelný a přes jakoukoli obrazovku nepřenosný. Emoce, inspirace a motivace jsou zkrátka v přímém, osobním sdílení nejsilnější.

COVID lépe zdolávají lidé s dobrou imunitou. Ta jde ruku v ruce s fyzickým a psychickým zdravím. Určitě není pozdě začít pracovat na svém zdraví – jak má člověk začít? Máte nějaká základní
pravidla či doporučení na správné návyky?

Žádná zázračná pilulka, žádné rychlé řešení v podobě léku na naše zdraví neexistuje. Péče o vlastní tělo je dlouhodobý, komplexní proces. Klíčem jsou správné životní návyky. Pokud nezvládneme
ty základní, není na čem pak stavět dál. Základní a zároveň nejdůležitější jsou „3S“. SPÁNEK – na ten teď máme asi všichni víc času. Odpadlo nám hodně volnočasových aktivit i společenských
akcí, které nás jinak o spánek připravovaly. Ideální je spát 7-8 hodin v pravidelnou dobu, to znamená usínat i probouzet se ve stejný čas a spát v úplně zatemněné, vyvětrané místnosti bez elektrických zařízení. To je to nejjednodušší, co lze pro kvalitní spánek udělat.
Druhé „S“ je STRAVA. K té patří i pitný režim, zkrátka palivo, které tělu dáváme. O tom, co jíme a pijeme, se vyplatí přemýšlet. Strava tvoří 70-80 procent našeho zdraví a s každým kouskem toho paliva naše zdraví buď podporujeme, nebo podlamujeme. Přemýšlet o jídle a pití je nutné hlavně v zátěžových situacích. Kompenzovat současný stres něčím sladkým nebo lahví vína nikam nevede. Občas k tomu sklouzneme asi každý, ve výsledku si tím ale životní spokojenost, zdraví i imunitu jen snižujeme. Klíčové je zaměřit se na maximální kvalitu a pestrost jídelníčku – dostatek ovoce a zeleniny, dostatek vlákniny. To vše posiluje naše zažívání, kde většina našeho imunitního systému sídlí. Dostatek kvalitních bílkovin, zdravých tuků a komplexních sacharidů, abychom měli správnou, využitelnou energii. Jednoduše „čerpat palivo“, díky kterému „náš motor“ pojede po cestě déle a bez závad.
Poslední „S“ je SLUNCE. Naštěstí už je ho víc a nemusí to být přímo jeho paprsky, za dostatečný považujeme už pobyt venku za denního světla. To má blahodárný vliv především na naši psychiku, takže hodinku, dvě spojit pohyb s pobytem mimo uzavřené místnosti. Tohle je tedy absolutní základ návyků, které může pro svoje zdraví udělat každý. Jíst, pít, spát, dýchat čerstvý vzduch – stejně to všichni dělat musíme, stačí se jen trochu zamyslet a najít motivaci, jak to dělat o trochu líp. Věřte, že pokud vydržíte, na vaše fyzické i psychické zdraví to bude mít ohromný efekt.

Nedá mi se nezeptat na vaši účast na soutěži Muž roku. Co vám výhra dala – vzala?

Pro mě to bylo obrovské vystoupení z komfortní zóny. Poznal jsem nové prostředí a spoustu skvělých lidí, kteří mi na té cestě soutěží pomohli. Daleko víc jsem ale poznal sám sebe. Otevřelo mi
to různé dveře a nabídlo nové kontakty. Celý ten kolotoč kolem soutěže, kdy jsem se nechal strhnout tlakem na výkon a rychlostí dnešní doby, mě ale připravil o mé zdraví. Je to něco málo přes rok, kdy mi diagnostikovali neplodnost, a musím říct, že to byl okamžik, kdy se mi život převrátil totálně na ruby. Musel jsem se zamyslet, jaké byly příčiny toho onemocnění, a možná i díky tomu, že jsem mohl v mladém věku zažít tuto zkušenost, tak dnes dokážu našim klientům ještě o něco víc pomáhat. Naštěstí jsem se z toho nakonec dostal bez jediného prášku, tu lekci jsem včas pochopil. Lékaři to sice nedokážou vysvětlit, ale já snad ano. A díky tomu s mými kolegy ještě lépe pomáháme našim klientům. O mém odstrašujícím příběhu, o tom, co dělat a nedělat pro své zdraví, pojednává i e-book na našem webu, případně informace na našich sociálních sítích.