Ve Středočeském kraji se v červenci zdraží veřejná doprava o 25-30%. Bude to moc?

Příměstské autobusy spojují Prahu a obce ve Středočeském kraji. Foto: PID

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Zastupitelé na svém zasedání schválili letošní zdražení jízdného v tarifech PID. Zvedne se v průměru o 25 procent. Tento nepopulární krok je podle vedení kraje nezbytný k zachování veřejné dopravy s co nejmenšími změnami.

Nové ceny by měly vejít v platnost prvního července letošního roku. Zvýšení cen má odrazit propad příjmů z jízdného spojený s pandemií koronaviru, inflaci a narůstající náklady na provoz celého systému.

Ve vnějších pásmech půjde zdražení až o 30 %. Důvodem je podle radního Petra Boreckého fakt, že právě tam v posledních letech docházelo k integraci dopravy. Cestující tak ušetřili, protože nemuseli platit středočeský tarif, ale pouze PID. Pro krajskou kasu to  znamenalo snižování tržeb a propad příjmů. I podle opozičních zastupitelů sice určité zdražení muselo přijít, navrhované zdražení jízdného by ale mohlo být příliš vysoké a cestující se mohli z veřejné dopravy přemístit do aut.

Vedení kraje upozornilo, že zdražení tarifů je pouze prvním krokem. V budoucnu čekají celý systém velké změny. Od roku 2025 musí kraj zajistit 25% veřejné dopravy bezemisně a dalších 20% nízkoemisně. Na železnice se rovněž zavádí evropský zabezpečovací systém ETCS a bude se přecházet z jednosměrné trakce na střídavou. To vše bude znamenat enormní mnohamiliardové náklady.

V příštích 10 letech je nutné podle Boreckého také počítat s nákladem 26 miliard na pořízení nových železničních souprav a každoročně zhruba 2 miliardy na provozních nákladech ve veřejné dopravě v oblasti autobusové a železniční dohromady.

Cenu jízdného kraj upraví poprvé po deseti letech. Změny v tarifech musí ještě kvůli provázanosti systému schválit také vedení Prahy. Rada města by se měla tématu věnovat na zasedání po velikonočních svátcích.