Kdy přezout na letní pneumatiky. A jak je to se zimními gumami v létě

Ilustrační foto: T. Branda.

Mnoho řidičů se již právě nyní objednává do servisu k přezutí zimních pneumatik na letní. Nechtějí totiž později riskovat dlouhé čekací lhůty. Ti nejpilnější už mají dokonce přezuto. Je už skutečně nejvyšší čas vyměnit autu jeho „bačkůrky“? Co říká zákon a jaká je realita. A co když přezouvat nechcete?

Pneumatiky a zákon

Povinnost ohledně přezutí vozidel upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. Konkrétně v § 40a, který ukládá motorovým vozidlům kategorie M nebo N s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, jestliže

  1. se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo
  2. lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Do kategorie M spadají motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a jsou určená pro dopravu osob. Kategorie N se týká také motorových vozidel s nejméně čtyřmi koly, ale určených pro dopravu nákladu.

Kdy s přezouváním nespěchat

Počínaje tedy prvním dubnem můžete jezdit na letních gumách (a to až dokonce října). Je tedy nyní nejvyšší čas přezout? Jak pro koho. Pokud jezdíte do horských nebo podhorských oblastí, s přezouváním rozhodně raději počkejte. Například včera napadl v Beskydech čerstvý sníh. Dokonce i ve 400 m n. m. (což je relativně nízko), jste mohli narazit na 20 až 30 cm sněhu. I když na cestách ho bylo méně, na letní pneu to rozhodně není a ještě delší dobu nebude. Pokud jezdíte zejména v níže položeném městě, pak už je pravděpodobnost sněhových překvapení mnohem menší. Dnes ráno ovšem museli řidiči ometat sníh ze svých aut a škrábat zamrzlá okna i v těchto místech, například v Ostravě (260 m n.m.). Zde však většinou sníh na cestách i autech roztaje již během dopoledne, jakmile zasvítí sluníčko a teploty vystoupí nad nulu. Takže zvažte i to, jestli vyjíždíte svým vozem brzy ráno. Pokud ano, můžete kromě sněhového poprašku očekávat také námrazu na cestách, takže zimní gumy vám přijdou ještě docela vhod.

Hlídejte teploměr

Uvádí se, že základním bodem zlomu je venkovní teplota ráno i večer nad 7 °C. Při této teplotě totiž zimní pneumatiky ztrácejí své výhodné jízdní vlastnosti. Odborníci tvrdí, že zimní pneu jsou výborné zejména  při jízdě ve sněhu, břečce a na ledu, zatímco letní pneumatiky se budou chovat lépe na suché vozovce, a to dokonce i při nižších teplotách než zmíněných 7 °C.

V létě na zimních?

Zatímco z letních na zimní gumy přezout musíte, opačně to neplatí. Této možnosti využívají hlavně ti, kteří jezdí spíše příležitostně. Co když se ale něco stane? Může pojišťovna odmítnout uhradit pojistné plnění? Obecně lze konstatovat, že zákon nikde neukládá povinnost jezdit v létě výhradně na letních pneumatikách. Řidič tedy jízdou na zimních pneumatikách v létě neporuší žádnou zákonnou povinnost, a pojišťovna by ho neměla u povinného ručení žádným způsobem sankcionovat. U havarijního pojištění, v rámci něhož si může pojišťovna se svým zákazníkem sjednat cokoli, je dobré si raději pečlivě přečíst podmínky, jestli neobsahují tzv. výluku z pojištění.

Rizika zimních gum v létě

Obecně platí, že zimní pneumatiky mají v létě delší brzdnou dráhu než letní. Asfalt bývá v létě rozpálený a tomu je právě přizpůsobený materiál letních pneumatik, které se chovají optimálně při teplotách 15 °C až +45 °C. Naopak zimní pneumatiky při vyšších teplotách vykazují menší přilnavost, zvýšení valivého odporu a také hlučnosti. Nemluvě o tom, že se při pravidelných jízdách rychleji opotřebují. Pokud se však rozhodnete absolvovat léto v zimním obutí, pak zapomeňte na styl jízdy „brzda-plyn“, ale jezděte plynule, celkově pomaleji a zatáčky vybírejte opatrně, aby vás v ní pneumatiky nezradily.