Hnědý tuk mají nejen miminka, ale i dospělí. Proč je důležitý pro štíhlou postavu a zdraví

Ilustrační foto

Co se týká tuku v našem těle, má většina lidí poměrně jasno. Je bílý. Je potřeba se ho tvrdošíjně zbavovat, protože je nebezpečný. A hlavně hyzdí naše těla. Jenže realita je jiná. Bez tuku v těle, bychom nemohli žít. Navíc nemáme v těle pouze bílý tuk, ale také tuk hnědý. Proč je důležitý?

Tuk – jeden z největších orgánů

Tuková tkáň tvoří až 20 % hmotnosti dospělého člověka. Jedná se v podstatě o jeden z největších lidských orgánů. Přičemž příroda byla štědřejší vůči ženám. Ty mají  obecně tuku více než muži. U žen tvoří tuk 18 až 28 %, zatímco u mužů 10 až 20 % jejich hmotnosti. Nepříjemnou pravdou je, že s věkem jeho podíl v našem těle stoupá, a to mnohdy více, než bychom chtěli a než je žádoucí.

Hnědý tuk a jeho funkce

Málokdo ví, že kromě bílého tuku, existuje v našem těle také tzv. hnědý tuk. Není úplně  hnědý, ale rozhodně má tmavší barvu. V dospělosti ho najdeme zejména na ramenou, v horní části hrudníku a trapézech. V těle ho však máme velmi málo. Nejvíce ho máme po narození, kdy je uložen hlavně okolo krku, jater, sleziny a ledvin. Na malých dětech je nápadné, kolik faldíků mají krku a ramen. Jedná se právě o onen hnědý tuk, který je má ochránit před chladem, protože jejich tělo se ještě nedokáže zahřát vlastním chvěním. Hlavní funkcí hnědého tuku je totiž právě tvorba tepla, tedy zahřívání našeho těla.

Hnědý požírač bílého tuku

Ještě donedávna se předpokládalo, že hnědý tuk postupně zanikne, takže dospělí ho již nemají vůbec. Není tomu však tak a je to pro nás jen dobře. Hnědý tuk, který nás zahřívá v chladném prostředí, získává svou energii z bílého tuku. Někdy je označován jako jeho požírač. Dokonce se udává, že je v dospělosti spjat se štíhlostí a že děti, které mají hnědého tuku více, jsou pak v dospělosti štíhlejší. Obézní lidé prý hnědý tuk nemají či naprosto minimálně.

Chlad není náš nepřítel

Pokud činnost hnědého tuku podpoříme chladem, pak zaktivujeme jeho tvorbu tím, že začne požírat bílý tuk z našich nežádoucích zásob třeba právě kolem pasu nebo boků. Je tedy vhodné netrávit veškerý čas v přetopených místnostech, ale naopak vyrazit ven do chladného počasí.

Jako vhodná cesta k hubnutí by se mohlo jevit otužování. Skutečnost však není tak jednoduchá. Nízké teploty výrazně zrychlí metabolismus bílého tuku na hnědý, avšak vše trvá jen po dobu, kdy se vystavujeme chladu. Takže pokud nejsme trénovaní, výsledkem hodinové koupele ve studené vaně bude hlavně nachlazení a zablokovaná páteř. Smysl má otužování, které musíme provádět pozvolna a s rozumem. To může mít určitý pozitivní vliv nejen na hnědý tuk, ale celkově na naše zdraví.

Začít můžete hned

Ztlumte doma topení a vyrazte do zimního dne alespoň na dlouhou procházku. Také zvažte otužování. Pro začátek stačí, když si tvář a hrudník opláchnete chladnější vodou.