Nákupy na e-shopech kvetou a s nimi také vzrůstají počty podvedených zákazníků. Na co si dát pozor

Ilustrační foto

Jelikož v klasických obchodech kromě potravin, drogérie a květin téměř nic dalšího nekoupíte, zažívají internetové obchody již delší dobu obrovský rozmach. Lidé v nich kupují i to, co dříve raději nakupovali osobně, hlavně oblečení a boty. K on-line nákupům se nyní také uchýlili ti, kteří se jim donedávna spíše vyhýbali. O tom ostatně svědčí také odpadové kontejnery na papír  pravidelně přetékají kartonovými obaly z e-shopů. Zároveň ovšem přibývá nespokojených nebo rovnou podvedených zákazníků. Na co si dát hlavně pozor?

Držte se zavedených e-shopů

Zlaté pravidlo říká, že se vyplatí držet se zavedených e-shopů, nejlépe českých. Jenže když pak se najednou někde objeví úžasné sexy šaty nebo mobil, navíc za tak skvělou cenu! Pak prostě neodoláte a  jdete do toho. Výsledkem může být, že zboží sice obdržíte, nicméně i pytel od brambor je více sexy než dotyčný hadr a k mobilu chybí nabíječka. A váš e-shop najednou zaujímá pozici pštrosa v písku. V horším případě zůstanete jak bez peněz, tak bez zboží.

Nekupujte hned drahé věci

Neznámý e-shop si tedy, je-li to možné, ověřte přes zkušenosti přátel. Recenze na netu berte s rezervou, protože obchod si je může psát sám. Můžete si jej také ověřit vlastním zkušebním nákupem, rozhodně však nekupujte napoprvé nic drahého. Naopak, spíše předem počítejte s možností ztráty. Jakmile totiž jednou odešlete peníze na cizí účet, je dost velká pravděpodobnost, že se již s nimi neshledáte.

Co poukazuje na podvodné e-shopy

Pokud e-shop nabízí kvalitní, značkové či módní zboží za výrazně nižší ceny než jinde, zbystřete. Vytvořit stránky podvodného e-shopu není pro šikovného „ajťáka“ problém. Jako laik ale nemáte moc šancí to poznat. Za varovný signál považujte, je-li obchod nový a nabízí pouze platbu předem kartou nebo platební bránou. Dále když z webových stránek není jasné, kdo je provozovatelem e-shopu, tj. s kým uzavíráte smlouvu a u koho budete vyřizovat třeba reklamaci či vrácení zboží. Obchodní podmínky odporují platný předpisům (což není vždy pro laika jednoduché poznat) nebo chybí úplně. Dobrý e-shop nabízí ke stažení nejen formulář k reklamaci, ale také k odstoupení od smlouvy, tj. možnost zákazníka vrátit nevyhovující zboží do 14 dnů od jeho zakoupení. Rizikový e-shop můžete zkusit prověřit na stránkách ČOI.

Pozor na zahraniční e-shopy

Nabídka nejen levného zboží, ale také doprava zdarma a zejména dodací lhůty nikoli ve dnech ale týdnech – klasické znaky zahraničních e-shopů, zejména těch z Číny neboli z PRC. Pokud jsou stránky v angličtině či jiném jazyce, je každému jasné, že se uskutečněný obchod nebude řídit českým právem. Mnohdy jsou ale stránky v češtině a vypadají jako klasický český e-shop. Jenže realita je jiná. E-shop zde většinou slouží pouze jako zprostředkovatel kupní smlouvy mezi vámi a zahraničním subjektem. Pokud jím je dodavatel mimo EU, nejen že na něj „neplatí“ česká legislativa, ale ani zákony EU. V těchto případech bývá problém řešit reklamaci či odstoupení od smlouvy. Stává se také, že zboží není doručeno vůbec nebo vám je pouze vhozeno do schránky či zanecháno u domovních dveří (aniž by vás o jeho doručení někdo informoval), takže není výjimkou, že vám ho někdo stihne ukrást.

Výhody nákupů v EU

Pokud nakupujete v e-shopech v rámci EU, platí obdobně jako u nás 2letá záruka a 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy. K řešení problémů v rámci EU můžete využít pomoc sítě Evropských spotřebitelských center.