Smart pachové ploty brání zvěři na severu Moravy v přebíhání silnic

Foto dodala společnost SEPO, která vyhrála v roce 2019 veřejnou zakázku Moravskoslezského kraje na osazení silnic pachovými ohradníky, jejichž cílem je zvýšení bezpečnosti dopravy

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ – Tak zvané chytré pachové ohradníky nechala nainstalovat Správa silnic Moravskoslezského kraje na vybraných rizikových úsecích silnic v kraji. Statistiky již stihly ukázat, že chytré ohradníky o polovinu snížily počet případů srážek řidičů s lesní zvěří.

„Bouračka se srnou, jelenem nebo divočákem děsí každého řidiče. Pomačkané plechy jsou v takovém případě tou nejmenší škodou,“ uvedl první náměstek moravskoslezského hejtmana odpovědný za chytrá řešení, Jakub Unucka s tím, že pod koly aut ročně skončí desetitisíce zvířat, která navíc často dlouho trpí, než uhynou.

Staňte se členy FB skupiny Život v Moravskoslezském kraji a žádná zpráva vám neunikne. Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line

Osvědčené pachové ohradníky nové generace se proto od nyní postupně objeví i na dalších místech v moravskoslezském regionu. Pomohou tak předcházet mnohdy tragickým dopravním nehodám.

V kraji se předchází srážkám se zvěří jak pomocí pevných řešení v podobě plotů, podchodů, nebo nadchodů pro zvěř, ale s právě pomocí pachových zábran nové generace. Princip této technologie spočívá v tom, že se kolem rizikových úseků silnic instalují sloupky s pachovou látkou přirozeného predátora zvěře v biologicky rozložitelné pěně.

„Tento pachový plot zvířata nenásilně nasměruje jinam. Každý sloupek má samozřejmě integrovaný čip s GPS pozicí, díky kterému správce komunikace velmi jednoduše může sledovat, zda je pachová látka skutečně aktivní a zda je sloupek na svém místě,“ popsal ještě náměstek hejtmana, Jakub Unucka.

U pachových ohradníků existuje několik druhů technologických řešení. Správa silnic MSK v roce 2019 vyhodnotila ve výběrovém řízení jako nejvhodnější řešení ohradníky firmy SEPO. Tato firma, jejíž zkratka složená ze 4 písmen skrývá slova Systém Ochrany Pachových Ohradníků, každé tři měsíce vymění a oživí pachovou látku, která se navíc střídá tak, aby si zvěř nezvykla na jednu stejnou.

„Tento typ pachových ohradníků jsme zvolili proto, že jsou maximálně šetrné vůči přírodě. U některých jiných řešení bychom pravděpodobně museli řešit dopady na okolí a pozdější odstraňování ekologické zátěže v podobě karcinogenních látek,“ řekl Tomáš Böhm, ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje.

Zde přinášíme seznam lokalit, kde jsou rizikové úseky silnic již osazeny pachovými ohradníky SEPO. Celková úseková délka silnic činí 7,05 kilometru:

  • II/477 Frýdek-Místek – Řepiště, 1300 m
  • II/470 Heřmanice – Rychvald, 900 m
  • III/01137 Hošťálkovice – Lhotka, 650 m
  • III/4848 Frýdek-Místek – Palkovice, 1 200 m
  • III/01137 Bobrovníky – Hlučín, 1000 m
  • II/467 Kobeřice – Štěpánkovice, 900 m
  • III/4787 Proskovice – Stará Ves n. O., 1100 m