Postaví dálnici spojující Čechy a Moravu soukromá firma?

Tunel Dětřichov na trase dálnice by se měl stát nejdelším tunelem v republice (4 kilometry)

MOHELNICKO – Ministerstvo dopravy udělalo další krok k nalezení odpovědi na to, zda bude financovat dostavbu úseku dálnice D35 spojující Mohelnici na Moravě s Litomyšlí ve východních Čechách formou takzvaného PPP projektu, kdy stavbu zajistí, případně zafinancuje soukromá firma. Za tímto účelem si nechává zpracovat studii u poradenské firmy, která má ukázat, zda by tato metoda byla pro danou komunikaci vhodná.

Ministerstvo dopravy zvažuje alternativu, zda nebude financovat dostavbu dálnice D35 formou takzvaného PPP projektu (zkratka z angličtiny znamenající Public Private Partnership), kdy by vítěz výběrového řízení stavbu úseku dálnice z Litomyšle do Mohelnice postavil, zajistil peníze a následně 26 let provozoval. Za tímto účelem si nechává zpracovat studii u poradenské firmy. Jasno má být do poloviny příštího roku. Ministerstvo na svých stránkách také zveřejnilo nový dokument, ve kterém shrnuje informace o chystané stavbě a projektu a současně slouží i jako předběžná tržní konzultace. Cílem dokumentu je poskytnutí předběžných informací o projektu a pomocí různých dotazů zjistit zájem jednotlivých možných účastníků samotné soutěže. Materiál je dostupný pouze v angličtině.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line .

„Než začne předkvalifikace, tak musí být jednoznačně zřejmé, zda se jedná o smysluplný projekt či nikoliv a stejně tak jako v případě D4 bude rozhodnutí příslušet vládě ČR. Jako podklad pro rozhodnutí vlády musí být předložen materiál, který bude ekonomické aspekty projektu popisovat, jehož dokončení ze strany zpracovatele (PwC) lze očekávat v průběhu léta 2021,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Podle něj bude materiál k dispozici nové vládě, která si sama rozhodne, zda se bude tímto tématem dále zabývat či nikoliv. „Rozhodnutí lze očekávat v první polovině roku 2022,“ dodal Jemelka.

Úsek dálnice D35 by mohl být po dostavbě úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem druhým v zemi, který by se financoval tímto způsobem. Ministerstvo v materiálu uvádí tři možné varianty, které se liší délkou: všechny na moravské straně končí v Mohelnici. Nejdražší varianta počítá s náklady 1,66 miliardy eur (43 miliard korun). Dálnice D35 má být severní variantou dálnice D1, aktuálně se staví dva úseky z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Nejproblematičtější je z hlediska povolování úsek u Litomyšle, Ředitelství silnic a dálnic se ale podařilo prolomit odpor místních a uzavřelo memorandum, ve kterém se zavázalo k řadě ústupků.

Mapa úseků dálnice D35