Elektromobilitě přibývají fanoušci

Vývoj elektromobilů jde mílovými kroky kupředu a díky tomu vynálezci přicházejí s novými technologiemi. Reálným by se už brzy mohl stát povrch vozu pokrytý solárními panely. Foto: Sonomotors.com

Pohyb vozidel pomocí elektrické energie má být budoucností veřejné i individuální dopravy. Díky nulové produkci lokálních emisí jsou elektromobily vhodné spíše pro provoz ve městech a při dopravě na kratší vzdálenosti. Zájem o elektromobily tak každým rokem stoupá, v Česku jich je zaregistrováno už přes sedm tisíc.

Osobní vůz poháněný elektřinou z baterií nebo tzv. hybrid, kdy je elektromotor doplněný spalovacím motorem, si pořizuje stále více Čechů. Jen loni se počet registrovaných čistě elektrických osobních automobilů zvýšil o téměř devadesát procent na současných více než sedm tisíc vozidel. Spolu s hybridními vozy tak po našich silnicích jezdí zhruba deset tisíc aut s externím dobíjením. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu, které zpracovalo statistiky Centrálního registru vozidel a rozčlenilo je podle ekologičnosti provozu. „LPG vozidel evidujeme přes 105 tisíc, CNG pak více než 21 tisíc. Osobních elektrických vozidel s externím dobíjením pak bylo evidováno téměř 10 tisíc, z toho 7 109 bateriových elektrických vozidel. Jakkoli v těchto počtech významně převažují vozidla plynová, trend se pravděpodobně bude postupně otáčet ve prospěch vozidel elektrických, jak naznačují data z loňského roku, ale koneckonců také data z EU,“ uvedl Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.

V České republice je podle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu na 734 veřejných dobíjecích stanicích 1 516 dobíjecích bodů. Na každý dobíjecí bod tak připadá 4,7 elektromobilu. Data využití nabíjecích stanic ale nejsou veřejně dostupná, k největším provozovatelům patří ČEZ, PRE, E.ON a MOL.

 

Prodaná vozidla na baterie v roce 2020:

ŠKODA – 1 654 vozů

TESLA – 396 vozů

HYUNDAI – 342 vozů

 

Přibývá i motocyklů na elektrický pohon

K poslednímu dni loňského roku bylo v republice registrováno 5 091 vozidel kategorie L a zejména v posledních letech rychle roste počet majitelů elektrických motocyklů a skútrů. „Zajímavé je se podívat na vývoj registrací v čase. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Některé společnosti se tehdy od motocyklů přesunuly k elektrokolům. Od roku 2016 pak lze v tomto segmentu vozidel pozorovat každoroční růst – v roce 2020 bylo registrováno 1 584 elektrických motocyklů,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. V Centrálním registru je přitom zaregistrováno více než 1,2 milionu klasických motocyklů a loni se jejich počet zvýšil o 34 265. Odborníci letos očekávají další výrazný nárůst počtu registrovaných elektrických skútrů, kvůli jejich snižující se pořizovací ceně, levnému provozu a nulovým emisím.

Vývoj jde rychle kupředu

I zarytý skeptik bude muset v blízké budoucnosti uznat, že elektromobily přinášejí výhody. Zvyšují se počty nabíjecích stanic, klesá pořizovací cena vozu a vývoj baterií i elektromotorů jde rychle kupředu. Do statistik začnou promlouvat i auta na vodíkový pohon, kdy japonský automobilový gigant plánuje letos otevření prvních čerpacích stanic. Zajímavým projektem může být i německý start-up, který už na příští rok připravuje vůz osázený solárními panely za poměrně lidovou cenu. Už dnes můžete přispět na jeho vývoj a předplatit si tento vůz, který se má do prodeje dostat nejpozději v roce 2023. Předobjednávky přijímá například ZDE.

Zajímavou myšlenkou německého start-upu je autmobil řešený jako mobilní energetický zdroj kdekoli budete potřebovat elektřinu. Foto: Sonomotors.com

Svoje auta si už mohou teď prakticky „zadarmo“ nabíjet majitelé nemovitostí, kteří mají instalovanou vlastní fotovoltaickou elektrárnu. Pokud ji domácnost či firma nemá k dispozici, ale disponuje vozidlem s externím dobíjením, má nárok na zvýhodněnou distribuční sazbu. Výhodou domácího dobíjení je jeho cena, na druhou stranu nelze vozidlo dobít rychlostí veřejné dobíjecí stanice. Pokud provozovatel vozidla s externím dobíjením vlastní nemovitost, kde může dobíjet, využívá síť veřejných dobíjecích stanic jako zálohu, nejčastěji v případě delších cest.

Kompletní mapu nabíjecích stanic v České republice najdete ZDE.