Kdo rozumí penězům, rozumí i životu

Finanční gramotnost je soubor znalostí, dovedností a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování. Ilustrační foto Shutterstock

Vzdělávání je nikdy nekončící proces a platí to i při nakládání s penězi. Stejně jako se mění doba, mění se i míra finanční gramotnosti populace. Hlavně v posledních letech, kdy jde vývoj elektronizace financí mílovými kroky kupředu, musejí lidé častěji a lépe hlídat nakládání se svými penězi.

Peníze jsou nepostradatelnou komoditou pro lidský život. Pod pojmem peníze si naprostá většina z nás představí bankovky a mince v peněžence, někteří digitální měnu v podobě nehmatatelného bitcoinu či jiné virtuální měny. Co ale hýbe světem, jsou bezhotovostní peníze ve formě záznamů na účtech v bankách. Orientovat se ve světě financí je pro běžného člověka velmi složité. Podle Indexu finanční gramotnosti, který měří Česká bankovní asociace (ČBA), po letech růstu jeho hodnota nyní poklesla na 55 bodů. Podle informací ČBA se více než čtvrtina Čechů hůře orientuje ve finančních záležitostech a každý třetí považuje v současné době řadu informací za zbytečnou. Rezervu na horší časy si tvoří většina Čechů, nejčastěji s ní vyjdou tři měsíce. Dobrou zprávou je, že dvě třetiny Čechů o penězích víc přemýšlí, chtějí více spořit a lépe hospodařit. Nahrává tomu i stávající koronavirová doba. „Většina z nás má v současné době jiné starosti a o financích přemýšlí jen v souvislosti s hospodařením své domácnosti. Na další sebevzdělávání v této oblasti zkrátka není nálada a ani čas. Nicméně věřím, že s tím, jak se ekonomická situace ČR začne zlepšovat, zájem lidí o informace z oblasti financí se opět zvýší a projeví se to i v našem Indexu finanční gramotnosti,“ okomentovala výsledky průzkumu Helena Brychová, gestorka finančního vzdělávání ČBA. Češi jsou nyní opatrnější a více uvažují nad každou utracenou korunou (65 %). Podle průzkumu chtějí buď více spořit, plánovat a sledovat své výdaje, nebo o penězích jen více přemýšlet, a to zejména mladší generace.

Když znalosti nestačí, obraťte se na odborníky

Většina Čechů hledá informace na internetu a tam porovnává i finanční produkty. Pomocí srovnávačů a internetových kalkulaček si mohou lidé spočítat prakticky všechny položky rodinného rozpočtu od úvěrů a bankovních účtů přes důchody, pojištění, sociální dávky a exekuce až po platby za energie a tarify mobilních operátorů. „Na internet se přesunula nejen pozornost při hledání informací, ale také i sjednávání konkrétních produktů, 40 procent Čechů si dnes častěji pořizuje finanční služby online. Téměř polovina respondentů se však v současné době o produkty a služby na finančním trhu zajímá méně a více než polovina důkladněji zvažuje, zda produkt či službu potřebuje,“ uvedl Michal Straka, specialista agentury Ipsos pro finanční trh, která zpracovala průzkum pro ČBA.

Pokud si nejste jisti svojí volbou, zkuste se obrátit o radu či pomoc na specialisty. Hledejte na trhu prověřené a licencované finanční poradce, kteří dokážou spočítat a připravit řešení vašich životních potřeb. Pamatujte, že výsledkem jejich služby je buď realizace, nebo nerealizace navrženého řešení.

Nebojte se změn, můžete ušetřit i tisíce korun ročně

Každá změna bývá vnímána jako vystoupení z komfortní zóny člověka a dokud něco funguje, nepotřebuje to měnit. Když se ale jedná o finance, nikdo nechce platit za stejnou službu víc, než je nutné. Jen při změnách dodavatelů energií mohou ušetřit domácnosti stovky korun ročně. Dodavatelé nebo prodejci energií totiž nabízejí především novým klientům velmi zajímavé cenové podmínky, a naopak svoje stálé klienty si snaží udržet novými lákavými nabídkami. Vyplatí se proto jednou za čas projít uzavřené smlouvy a zjistit, kdo na trhu nabídne lepší cenu.

Zatracovaný telemarketing využijte ve svůj prospěch

Nevyžádané telefonáty s různými nabídkami zboží, dodávek energií či finančních služeb dokáží někoho pořádně rozčílit. Ale v době koronaviru, kdy je osobní nabízení zboží a služeb prakticky znemožněné a v mnoha městech a obcích je vyhláškou podomní prodej zakázaný, prodejci jinou možnost než pracovat pomocí telefonu nemají. Telemarketing proto zkuste obrátit ve svůj prospěch. Lidé na telefonu jsou v práci a v rámci monitorovaného hovoru nabízí služby nebo zboží, které by se k vám jinak nemuselo dostat. Zkuste je vyslechnout, domluvit si další termín telefonátu a případně vše, co potřebujete, si nechte poslat e-mailem. Pokud se jedná o solidní nabídku a společnost, nikdy neodmítne. Vždy si vyhraďte čas na rozmyšlenou a proberte telefonní nabídku s důvěryhodnou osobou. Může se totiž stát, že lákavá nabídka „zdarma“ nemusí být zadarmo.