Tržnice se plní prodejci i zákazníky

O zahradnické trhy v Olomouci byl velký zájem. Foto: Výstaviště FLORA

OLOMOUCKÝ KRAJ – Trhy jsou moravský fenomén. Právě teď začíná zelinářská sezóna, která bude mít rozhodující vliv na celoroční pěstitelskou produkci. Žádané jsou přísady všeho druhu. Tržnice, které doposud zely prázdnotou, ožívají.

Se zpožděním, ale přece. Tržnice, které nabízejí jarní pěstitelský sortiment, si na nezájem zákazníků nemohou stěžovat. „Lidé žádají přísady salátů do pařenišť a skleníků, dále jdou na dračku sazenice kedlubnů, zelí, kapusty. Někteří už se ptají i po rajčatech, paprikách a okurkách. I když na ty je ještě čas,“ říká jedna z trhovkyň, která prodává na trzích léta. Přestože na začátku jara měla strach, že své výpěstky neudá, protože venkovní trhy nebudou možné, velký zájem kupujících její obavy rozptyluje.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line

V Olomouci proběhly o víkendu zahradnické trhy ve Smetanových sadech. A byla zde hlava na hlavě. „Období jara je spojené se pracemi na zahrádkách, sázením rostlin či kutilskými pracemi kolem domu. Proto jsme se i letos rozhodli uspořádat jarní víkendové Zahradnické trhy na Floře a nabídnout tak všem zahrádkářům a milovníkům rostlin široký sortiment květin, zeleniny, semen, okrasných rostlin, školkařských výpěstků a zahradnických pomůcek a potřeb,“ říkají pořadatelé. Další termíny akce jsou směřovány na víkendy 15.-16. 5. 2021 a 22.-23. 5. 2021.

Na klasické olomoucké tržnici probíhají v omezené míře prodeje každý den. Za hlavní tržní dny jsou ale považovány středa a sobota, kdy se na stánky sjíždí pěstitelé z celého okolí. V Prostějově se venkovní trhy konají třikrát do týdne. Na tradičním místě za kostelem Povýšení sv. kříže se trhovci scházejí v pondělí, ve čtvrtek a v sobotu.

Trhovcům letos pomůže hejtmanství

Olomoucký kraj letos podpoří pořádání farmářských trhů v regionu i regionální značky, které se zaměřují na místní výrobce. Na oba dotační tituly jde rovných 650 tisíc korun.

„Farmářské trhy jsou skvělým způsobem, jak propojit farmáře a jejich zákazníky. Důležitá je regionální produkce potravin, což mimo jiné souvisí i se zaměstnaností. Proto je pro Olomoucký kraj podpora farmářských trhů důležitá,“ vysvětluje Jan Šafařík, náměstek hejtmana Olomouckého kraje.

Ruku v ruce s produkcí regionálních výrobků jde i jejich značení. A právě na něj se zaměřuje druhý dotační titul.

„Regionální značky jsou známkou kvality, a o tu by mělo jít především. Navíc, regionální značky nejsou jen propagací konkrétních výrobků, ale celého Olomouckého kraje,“ zdůraznil náměstek Šafařík.