Dnes je Den linky 155. V průměru každou půlminutu vyjíždějí záchranáři na pomoc

foto: Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje

KRÁLOVÉHRADECKO – Za uplynulý rok 2020 ošetřily záchranáři napříč Českou republikou zraněné u 963 130 událostí. Každý den vyrazí záchranáři zhruba ke třem tisícům lidí. Na tuto sobotu se symbolickým datem 15. 5., připadl už pátý Den linky 155.

Tento rok již podruhé za sebou, bohužel nemohou záchranáři kvůli protiepidemickým opatřením prezentovat pro veřejnost svou činnost. Při té zájemcům ukazovali, jak funguje tísňová linka, jaká technika se používá při výjezdech a také vysvětlovali důležité základy první pomoci.

Staňte členy FB skupiny Život v Královehradeckém kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

Největší nárůst telefonátů byl na tísňových linkách zaznamenám v loňském březnu. Číslo 155 vytočilo dvakrát tolik lidí než bývá ve směně operátů běžné. Za vším stála šířící se epidemie onemocnění COVID-19, lidé často na tuto linku volali, protože nevěděli kam se obracet se svými dotazy. V dalších měsících se už vrátil počet volání k běžnému normálu .

„Na dispečinku Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje pracuje 5 operátorů na denní směně a 4 operátoři na noční směně. Zajišťují 24hodinový příjem tísňových výzev pro více jak půl milionů lidí v našem kraji,“ říká mluvčí záchranářů Ivo Novák.  Za uplynulý rok vyřídili královéhradečtí operátoři skoro 300 tisíc telefonátů. Při řešení telefonátů mohou vyslat 32 posádek z 15ti výjezdových základen.

Záchranáři radí jak správně postupovat při pomoci druhým a při volání na linku 155?

  • Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
  • Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
  • Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155.
  • Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se nacházíte.
  • Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.
  • Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.

Všem také upřímně doporučujeme, aby si do svých chytrých telefonů nainstalovali bezplatnou aplikaci Záchranka. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlete vaši aktuální polohu a zároveň kontaktujete záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy nevíte, kde se nacházíte, neocenitelná věc.