Bez kafe ráno ani ránu? Záleží kdy si ji dáte. Možná prokazujete svému tělu medvědí službu a nevíte o tom

Ilustrační foto. Zdroj: Hippopx

Zvonící budík byste nejraději vymazali z povrchu zemského. Částečně po paměti se došouráte do kuchyně a postavíte vodu na kafe. Dokud si nedáte svůj životabudič, jste nepoužitelní. Zavedli jste si ten správný startovací systém pro vaše tělo? Jak je to s pitím kávy po ránu?

O účincích kávy bylo již mnoho napsáno, ať již v dobrém, či horším. V podstatě se lze shodnout na tom, že je potřeba držet se „zlaté střední cesty“, která může být pro každého trochu jiná. Existuje však skutečnost, o které ví spíše lékaři než běžní lidé. A tím je vztah kávy a kortizolu.

Kortizol jako krátkodobý záchrance

Kortizol je tzv. stresový hormon, který sice produkuje kůra nadledvin, ale jeho tvorbu ovlivňuje mozek. Už z názvu je patrné, že souvisí se stresem. V zátěžových situacích se tento hormon vyplavuje do krve, a zvyšuje tak pohotovost organismu. Zátěžovou situací nemusí být jen hádka se šéfem, ale také vyčerpání z nevyspání, z práce přesčas či po náročném tréninku v posilovně. Dále třeba infekce nebo hladovění ve snaze rychle zhubnout. Kortizol se snaží pomoci našemu tělu překonat tuto krizi dodáním „paliva“. Takže např. zvýší hladinu krevního cukru (dodá energii), zvýší krevní tlak (podpoří aktivitu), snaží se omezit případný zánět (sníží počet bílých krvinek). Jako dočasná akce pro řešení výjimečného nouzového stavu je toto v pořádku.

Kortizol jako dlouhodobý nepřítel

Pokud se nám však hladiny kortizolu zvyšují nepřiměřeně příliš často, nebo dokonce zůstávají soustavně zvýšené, je to již špatně. Dlouhodobé přetěžování organismu může vést k trvale zvýšené hladině krevního cukru (nebezpečí vzniku diabetu), k vysokému krevnímu tlaku (nebezpečí infarktu, mrtvice), přenastavení imunitního systému (náchylnost k infekcím, nepřiměřená imunitní odezva a nebezpečí autoimunitních onemocnění).

Káva a kortizol

A co to vše má společného s ranní kávou? Je odborně ověřeno, že hladina kortizolu je obecně v našem těle vyšší mezi 6 až 8 hod ráno, kdy se zpravidla probouzíme. Příroda nás takto vybavila, aby nás přirozeně „nastartovala“ do nového dne. Co my ovšem uděláme, pokud si dáme kávu chvíli po probuzení? My nabuzujícím účinkem kávy posílíme účinek kortizolu. Takže nám hladina kortizolu vyletí výše než normálně. A protože se zpravidla jedná o zavedený zvyk, činíme toto „dobro“ našemu tělu pravidelně.

Když k tomu přidáme fakt, že mnoho lidí považuje kávu za svou snídani a žaludek jim jede na prázdno mnohdy až do oběda, protože nemají čas se najíst, nebo v lepším případě v rychlosti spolknou ke kávě nějakou čokoládovou tyčinku či jinou “potravinovou chemikálii”, dochází k nepřirozenému rozkolísání nejen kortizolu, ale také krevního cukru a mnoha dalších dějů v našem těle.

Pravý čas na ranní kávu

Ranní kávu je proto vhodné odsunout na později, kdy klesá ranní špička kortizolu. Pokud vstáváte kolem 6 hod, dopřejte si ranní kávu mezi 9 a 10:30 hod. Určitě si ji ale nedávejte na prázdný žaludek, protože se tím zvyšuje riziko poškození žaludeční sliznice. Toto platí zejména pro lidi s citlivým trávením. Dlouho se mělo za to, že káva odvodňuje. I když se nyní objevují názory, že tomu tak není, šálek kávy rozhodně nepokryje potřebné množství tekutin za dopoledne. Takže se raději stále držte pravidla, že ke kávě je dobré vypít sklenici vody. Já osobně třeba po kávě cítím velkou žízeň, takže si dám vodu automaticky.

Kam se poděje únava

Jak již bylo řečeno, kávu většinou pijeme k povzbuzení. Je ovšem mylné myslet si, že káva naši únavu odstraní. Ona ji jenom potlačí svými povzbuzujícími účinky. Takže co my vlastně děláme? Přebijeme kávou varovný signál našeho těla, které nám říká: „Prosím o odpočinek, jsem unavené!“.