S motorem dokážete víc

Obliba elektrokol neuvěřitelně rychle vzrostla. Už v loňském roce, po vypuknutí první vlny pandemie koronaviru, lidé ve velkém kupovali kola a z klasických bicyklů často přesedlali na elektrokolo. Díky němu je totiž možné absolvovat delší a rozmanitější výlety a s pomocným motorem se cyklistice začali věnovat i lidé, kteří jinak pohybu neholdovali. 

Prodejci po celé republice hlásí poptávku po elektrokolech oproti minulým letům až o třetinu vyšší a podle statistik mělo každé čtvrté loni prodané kolo elektrický pohon. Lidé totiž v době koronaviru začali více cestovat po Česku, nebo se jízdou na kole vyhýbají přeplněným hromadným dopravním prostředkům. Za uplynulých deset let se prodej kol s pomocným motorem zvýšil až stonásobně, přičemž čeští cyklisté si je dokonce podle statistik pořizují mnohem rychleji než lidé v sousedních zemích.

Mnoho kilometrů rychle a bez námahy

Elektrokola zaznamenala za poslední roky překotný vývoj, především v oblasti kapacity baterií a s tím souvisejícího dojezdu. Kvalitnější motory umožňují jezdcům překonat delší trasy a významně pomoct v kopcovitém terénu. Výrobci dnešních kol udávají dojezd na plně nabitou baterii od 60 až do 200 kilometrů – to jsou ale tabulkové hodnoty a záleží na tom, jakou silou bude motor jezdci pomáhat při šlapání do pedálů. Přídavný motor totiž slouží pouze jako dopomoc, navíc podle předpisů nesmí umožnit jízdu rychlejší než 25 km/h. V případě, že by výkon elektrokola překračoval stanovené limity a umožňoval vyšší rychlost bez aktivního šlapání, pak už se jedná o motokolo nebo moped – kdy tyto už musí mít registrační značku a pojištění a řidič helmu a řidičské oprávnění. Na elektrokole musí mít podle vyhlášky helmu jen dítě do 15 let.

Na věku jezdce nezáleží

Už dávno neplatí, že elektrokola jsou pro starší lidi, kteří už nemají sílu zabrat do pedálů. Díky rozmanité nabídce si kolo vybere opravdu každý – od skládacích, přes městská a treková až po terénní a speciální horská kola pro adrenalinové jezdce. Záleží jen na ceně, kterou jste ochotni za kolo zaplatit. Zatímco v supermarketech je možné pořídit bicykl do města už za třicet tisíc, nejdražší horská kola atakují hranici, za kterou koupíte zánovní automobil.

V každém případě je kolo s pomocným motorem skvělým prostředkem ke sportu a objevování nových míst, kam byste se na běžném kole či pěšky nikdy nevydali. Dostanete se takřka kamkoli s menší námahou a pohyb na čerstvém vzduchu si opravdu vychutnáte. Tomuto trendu se přizpůsobují i stávající cyklotrasy, kde vznikají nabíjecí stanice nebo značené stezky speciálně pro elektrokola.