Sdílená elektrokola nahrazují v Kladně ta běžná. Městská kasička se ale otřese!

Ilustrační foto: unsplash

KLADNO – Od počátku června postupně nahrazují obyčejná sdílená kola v Kladně elektrokola. Radnice hovoří o tom, že se tak služba vrací kvalitou zpět do 21. století.

Plusové body pro elektrokola

„Systém sdílení běžných kol s přehazovačkou se ukázal jako neefektivní, kladenskými občany byl využíván zcela okrajově. Zrušit oblíbená elektrokola byl za mě zcela nepochopitelný krok zpět.,“ uvedl primátor Kladna Milan Volf. „Teď se nebudeme se muset na kolech tak namáhat a dojedeme všude snáze a rychleji.“

Elektrokola jsou pro Kladno s členitým terénem podle radnice mnohem vhodnější než kola běžná. Jsou pohodlná při jízdě do zaměstnání, vstřícná pro seniory i méně sportovně založené občany. Nyní bude například pro obyvatele Švermova jednodušší překonávat výškový rozdíl cesty do centra města a dále do Kročehlav. Novinkou je, že elektrokola budou moci využívat Kladeňáci nejen po městě, ale v případě zájmu i k výletům.

Firma Nextbike, která elektrokola provozuje, nelimituje uživatele použitím kola pouze na území Kladna. Důležité je však kolo vrátit opět na Kladně na určené místo, aby nebyla účtována smluvní pokuta. Pokud se zájemce registruje do aplikace Nextbike, může kola s touto značkou využívat po celém světě, kde společnost působí.

Možná negativa

Opozice z řad Kladeňáků upozorňuje i na negativa. Sdílená kola (bez ohledu na pohon) na Kladně fungují jako městem dotovaná služba. Touto výměnou občané přichází o prvních 15 minut zdarma a provoz elektrokol je také výrazně nákladnější pro město. Kladno letos zaplatí místo dřívějších zhruba 200 tisíc téměř 2 milióny. Pro město Kladno je to na příští půl rok prý poměrně drahý luxus.

Kladeňáci upozorňují i na to, že počet kol zůstane stejný – 100, dojde ale k navýšení výpůjčních míst na přibližně 50. Může se tedy stát, že na výpůjčním místě žádné kolo nebude k dispozici. „My si myslíme, že finance by bylo v současné situaci lepší investovat spíše do budování infrastruktury, která usnadní pohyb po městě všem cyklistům. Za necelé dva miliony, které nyní město vloží do elektrokol, jsme mohli mít například cyklopruhy na Vítězné +  50 stojanu + 1 km komfortní asfaltové cyklostezky kdekoli.”