Přípravy na letní sezonu vrcholí, čistí se sedačky i klimatizace vozidel

Foto: DPMB

BRNO – Dopravní podnik se připravuje na letní měsíce, ve všech svých vozech hromadné dopravy proto provádí čištění interiéru a revize klimatizací. Běžný úklid probíhá denně po skončení jízd, v období jarních a letních měsíců se přistupuje k důkladnému čištění sedaček.

Tramvaje, trolejbusy a autobusy prochází základní očistou každý večer ve vozovnách, od začátku pandemie koronaviru se přidalo ještě dezinfikování a ozonizace. Jakmile se dostane vůz do vozovny, pracovníci ho vysají, umyjí madla a odstraní další nečistoty. Poté je na řadě již zmíněná dezinfekce a ozonizace. Ozonizérů má Dopravní podnik dvanáct, minimálně dva na každou provozovnu. Z míst, kterých se cestující nejvíce dotýkají, pak pracovníci odebírají stěry, které pak projdou analýzou.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

Jamile vysvitne slunce, pustí se zaměstnanci do velkého úklidu sedaček. „Je to mokré čištění, proto je nutné teplejší počasí, aby sedačky dobře proschnuly. Nejprve se čalounění navlhčí, nanese se čistící prostředek, vykartáčuje a voda se odsaje speciálním vysavačem. Nakonec přijde řada na impregnaci, která zabraňuje ulpívání nečistot,“ vysvětluje vedoucí tramvajových vozoven  Tomáš Kadlec. Zkušení pracovníci zvládnou očistit jednu sedačku za pět minut, celý vůz jim tak zabere 2 až 3 hodiny. V průměru také odstraňují deset žvýkaček v jednom dopravním prostředku. Při třech vozech za směnu, počtu 325 tramvají a 20 pracovních dnech by jednomu člověku zabralo čištění pět měsíců. Tepováním projdou vozidla dvakrát až třikrát od jara do podzimu.

Zapomínat se nesmí ani na klimatizaci, která je nyní téměř ve všech vozech a sama se zapíná při 25 venkovních stupních. „O údržbu se z větší části staráme sami, naši pracovníci provedou očistu  filtrů a jejich dezinfekci tak, jak ukládá doporučení do výrobce. Tento proces se pak opakuje na podzim,“ upřesňuje vedoucí technického provozu Zdeněk Kašpar. Nyní Dopravní podnik vlastní 326 autobusů, z nichž 181 je vybaveno klimatizací, tramvají jezdí 13 z 325 a trolejbusů 10 ze 133. Nově kupované vozy již chlazení vzduchu mají, náklady na vybavení autobusu klimatizací jsou půl milionu korun.