Ovocné džusy – zdravé nápoje léta? Proč je pít s opatrností

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay, free image

Konečně k nám dorazilo léto – slunné a horké dny a my máme žízeň a toužíme po něčem studeném a osvěžujícím. Ideální variantou se jeví ovocné džusy. Ochladí naše horké tělo, a navíc podpoří naše zdraví. Alespoň takto to většina lidí chápe. Vždyť na žádné správné fotce propagující zdravý životní styl nechybí na prostřeném stole sklenice ovocného džusu a šťastný úsměv spokojené rodiny. Nebo že by to bylo s těmi ovocnými džusy poněkud jinak?

Není džus jako džus

Ovocný džus považujeme obecně za zdravý, protože ovoce obsahuje přece hodně vitamínů, že ano. Pravda je ovšem taková, že nejvíce vitamínů je obsaženo v čerstvém ovoci, a to právě po jeho sklizni. (Samozřejmě za předpokladu že je sklizeno ve správném stupni zralosti a necestuje nezralé a zmrazené přes půl zeměkoule.) Pak se obsah vitamínů, zejména vitamínu C, přirozenou cestou pomalu snižuje. Právě céčko je velmi citlivé na světlo a teplo. Pokud čerstvě nakrájené nebo rozdrcené ovoce necháme v misce na stole, už po čtvrt hodině dochází ke znatelnému poklesu vitamínu C, tzv. oxidaci. (Některé zdroje uvádějí dokonce úbytek až o 40 %.) Nejvíce vitamínů tedy vpravíme do svého těla konzumací džusu z čerstvého ovoce, nad kterým pak nevedeme hodinové diskuse s přáteli, ale který pěkně za čerstva také vypijeme. Pokud chceme z džusu vytěžit maximum, pak si jej tedy připravíme doma na odšťavňovači sami nebo si ho objednáme v restauraci, kde ho připraví přímo před našimi zraky.

Co to vlastně pijeme?

Většina lidí však nejčastěji popíjí „džusy“ z obchodu balené v krabicích či lahvích. Takové vám rovněž nalijí v restauraci, akorát s přirážkou. Ve skutečnosti se však nejedná o pravé džusy se 100% podílem ovoce. Většinou jste rádi, když se podíl ovocné složky vyšplhá na 50 %. Pokud chcete zjistit, jestli pijete džus nebo spíše oslazenou a obarvenou vodu, je potřeba trochu prostudovat údaje na obalu výrobku. O tom, jaký je rozdíl mezi ovocným nektarem, šťávou z ovocného koncentrátu a ovocným nápojem jsme podrobně psali zde. Je na výsost jasné, že s obsahem vitamínů to v těchto nápojích až tak „žhavé“ nebude.

Vitamíny možná, cukr určitě

Džusy jsou samy o sobě velmi bohatým zdrojem tzv. jednoduchých cukrů. U kupovaných džusů navíc často platí, že výrobci do nich pro vylepšení chutě ještě další cukr přidávají. Mnohdy jsou přidávána také umělá sladidla, nehledě na umělá barviva a a další látky. Pak je zde další věc, která mnohým lidem vůbec nedochází. Džusy jsou zbaveny zdraví prospěšné dužniny. Po jejich konzumaci se proto často prudce zvýší hladina krevního cukru, která pak zase rychle klesne, a dochází k opětovnému pocitu hladu. Když si jednou za čas dopřejete sklenici džusu nebo nápoje, který se tak alespoň tváří, nic se vám nestane. Pokud se ale tyto nápoje stanou pravidelnou součástí vašeho života, pak si pravidelně navozujete nezdravé výkyvy krevního cukru. To může být nebezpečné zejména, pokud vám hrozí cukrovka, u lidí po čtyřicítce (kdy mnohé pomalu opouští zdraví) nebo u lidí se sklony k nadváze atd. Mimochodem pravidelné popíjení těchto nápojů se časem odrazí na vaší hmotnosti, a to směrem nahoru.

Zeleninové smoothie

Je tedy určitě vždy lepší sníst celý pomeranč nebo jablko než pravidelně popíjet z nich připravený džus. Ovoce v přirozené formě, tedy i s dužninou, totiž nezvýší tak rychle a tak mnoho hladinu krevního cukru. Je to pro organismus šetrnější, a navíc i pocit sytosti vydrží déle. Pokud máte chuť vychystávat si různé dobroty a vyrábět v kuchyni nádobí, pak vsaďte na zeleninová smoothies, která kouskem ovoce jen dochutíte. Smoothies obsahují dužninu, dodají tedy tělu potřebnou vlákninu, přičemž zelenina obsahuje cukru jen velmi málo A pokud si přeci dáte sklenici ovocného džusu, popíjejte k ní vodu. Zaženete tak žízeň, kterou sladký džus vyvolá, a přijaté cukry aspoň naředíte.