Vysočinu protne do deseti let vysokorychlostní trať. Cesta do Prahy potrvá čtyřicet minut

Ilustrační foto

KRAJ VYSOČINA – K budoucí trase vysokorychlostní železnice se před pár dny vyjadřovali zastupitelé Kraje Vysočina, ale i zástupci obcí, kterých se nová trať bude týkat. Jednou ze zastávek na trase Praha – Brno by měla být i Jihlava-Pávov.

Jde o projekt spojující Drážďany – Hamburk – Prahu – Brno – Ostravu a Katovice. Přes Vysočinu povede trať mezi Prahou a Brnem. Podle vedoucího projektu Marka Pinkavy měla původní trasa, projekt starý 20 – 30 let, Jihlavu zeširoka minout. Počítalo se tam s jedinou zastávkou mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Nově se trasa přibližuje k dálnici D1.

Staňte se členy FB skupiny Život v kraji Vysočina a žádná zpráva vám neunikne. Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line

Aktuální plány počítají s tím, že vysokorychlostní vlaky budou sjíždět na nynější tratě, aby obsloužily podstatně větší část území. Vlaky sjíždějící u Jihlavy by tak mohly pokračovat i směrem na Třebíč a na Jindřichův Hradec. Díky sjezdům z vysokorychlostní tratě u Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a u Velké Bíteše nepřijde o rychlejší spojení ani severní část Vysočiny, tj. část vlaků využije dané propojení s konvenční tratí, obslouží sídla typu Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a na trať se napojí u Velké Bíteše či u Světlé nad Sázavou.

Zástupci obcí mají nyní strach z rozdělení katastrů, nejsou spokojeni se současnými omezeními vycházejícími z patrně už neaktuální trasy. Obávají se ale i hluku, vibrací a porušení vodotečí. “Vysokorychlostní trať vnímám jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký ekonomický i socioekonomický přínos. Trváme však na tom, že musí být důsledně vedena komunikace s městy a obcemi a co nejdříve řešeny otázky výkupních cen za pozemky obcí i soukromých osob,“ sdělil hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek.

Z Prahy do Brna za hodinu

Na nové železnici by měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině. Stavbu prvního úseku tzv. Polabí, by chtěla Správa železnic zahájit za tři roky. Tento úsek bude součástí hned dvou koridorů, a to Praha – Brno – Ostrava a Praha – Hradec Králové – Polsko. Na Vysočině by se podle Správy železnic mohlo stavět nejdříve v roce 2028. Úsek Praha – Brno by se podle jeho předpokladu mohl realizovat do roku 2032. Předpokládané náklady na jeden kilometr nové trati jsou 700 milión korun.

Z Prahy do Brna by měly přímé vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, podobně jako z Jihlavy do Brna. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá i přes dvě hodiny. Spojení s Brnem a Prahou by bylo k dispozici minimálně každou hodinu. Správa železnic také počítá s tím, že v Jihlavě by v budoucnu mohlo vzniknout jedno z mnoha servisních center trati.