Chůze naboso a „bosobotky“. Mohou vám pomoci v péči o zdravé nohy?

Foto: Rýdlová J., Barefoot vs. naboso

V současné době se do popředí zájmu dostává chůze naboso. A nejen ta, přibývá obchodů s tzv. barefotovou obuví, která se přibližuje právě chození naboso. Proč? Protože přibývá lidí, kteří řeší problémy s chodidly. Zatímco přes 95 % dětí se rodí se zdravými chodidly, v dospělosti už po zdravých nohou chodí přibližně pouze 40 % lidí. S přibývajícím věkem tento počet samozřejmě klesá.

Naše chodidla nejsou stále stejná

Je omyl myslet si, že naše chodidla zůstávají po celý život téměř stejná. Mění se, podobně jako se mění celé naše tělo. Pružná chodidla, správně postavené prsty a útlé kotníky jsou výsadou mládí. Přibližně kolem 30. roku zjistíme (ženy většinou dříve než muži), že boty, které jsme dosud s oblibou nosili, nám přestávají „sedět“. Noha změnila tvar. Došlo totiž k úbytku svalové hmoty (na vině je kromě věku často nedostatek pohybu nebo špatný pohyb), díky tomu povoluje také vazivo klenby. Noha se „rozplácne“. Chodidla začínají častěji bolet. Kolem padesátky řeší tento problém většina lidí.

Nejčastější problémy

Nejčastěji se setkáváme s propadáním nožní klenby, a díky tomu s různými formami ploché nohy. Dále s vbočeným palcem (odborně tzv. halluxem), s drápovitými prsty nebo patou vbočenou dovnitř či s ostruhami. Tyto problémy navíc většinou neexistují odděleně, ale řetězí se. Jakmile je křehká rovnováha chodidla narušena, např. propadající se klenbou, mnohdy dojde časem k vytvoření halluxu. Přední část nohy se totiž rozšíří, a kloub palce naráží na nyní již příliš úzkou obuv, kde je neustále drážděn. Po sezutí boty zjistíte, že je palec načervenalý a citlivý. Když začne bolet i při pohybu, najdete si nový stereotyp chůze, kterým ulevíte palci avšak za cenu přetížení jiné části, například paty nebo kotníku. Výsledkem bude jen další problém, třeba právě vbočená pata v důsledku špatného zatížení paty při došlapu nebo namožený a nateklý kotník.

Proč chodit naboso

Chůze naboso zapojuje přirozeným způsobem svaly, které v obuvi normálně vůbec nepoužíváme. Nepoužívané svaly a vazy totiž zakrní. Díky klasické obuvi se do pohybu chodidla zapojuje jen několik velkých svalových skupin. Síly působící na chodidlo pak již nejsou optimálně rozloženy. Na mnoha místech chybí opora svalů a některá místa (např. klouby palce) jsou naopak přetěžována. Výsledkem je pak třeba vbočený palec, který dokáže udělat z chůze očistec. V ploskách nohou je také celá řada smyslových buněk, které v botách příliš nevyužíváme. Při chůzi naboso se však opět probouzejí k životu. Prsty se naučí „ohmatat“ terén, podobně jako když ruka zkoumá neznámý povrch.

Jak chodit naboso

Pozitivní efekt chůze naboso však dosáhnete pouze na měkčím a nerovném terénu, např. travnaté plochy, lesní cesty, oblázky na břehu nebo ve vodě. Naopak na tvrdém a rovném betonu, asfaltu nebo dlážděném chodníku si spíše uškodíte. Naboso se nedoporučuje chodit příliš ani doma, výjimkou může být chůze po měkkém koberci s vysokým vlasem.

Barefootová obuv

Obuv označená jako „barefoot“ (anglický výraz znamená bosý) se snaží co nejvíce napodobit chůzi naboso. Pro boty je typické, že se jejich přední část nezužuje klasicky do špičky, a tudíž nedeformuje nohy a nepřispívá k vytvoření halluxu. Boty nemají podpatek a podrážka je tenká a ohebná, takže kopíruje terén, chodidlo ho vnímá a musí reagovat na jeho nerovnosti. Dochází tedy k podobnému efektu jako při chůzi naboso, ale bota zároveň nohu chrání např. když stoupnete na vosu či střep.

Všeho s mírou

S chozením naboso nebo v bosobotkách začínejte opatrně. Není to všelék vhodný pro všechny. Zejména pokud nejste nejmladší nebo již máte nějaký problém s nohou.

Snažte se co nejvíce vnímat, co vaše chodidla, nohy a celé tělo na tuto změnu říkají. Změníte totiž styl chůze. Budete muset našlapovat opatrněji, méně dupat na paty, více zapojit špičky. Také na rozdíl od normální obuvi ucítíte, jak se vám při chůzi postupně odvíjí celá ploska chodidla od země. Nohy vás mohou zpočátku mírně bolet. To je přirozená rekce na změnu. Naslouchejte svému tělu, mělo by se celkově při této chůzi cítit příjemně. Bolest či pocit těžkých nohou by měl být varováním, že něco není v pořádku.