Jak zvládnout letní horka? Radí primářka valašskomeziříčské interny

Ilustrační foto

VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ – Tropické teploty doprovází léto ve Zlínském kraji stále častěji, vedra však neprospívají žádnému lidskému organizmu, dokonce ani tomu nejzdravějšímu. Zvláštní pozor by na sebe měli dát lidé nemocní, děti a senioři. O tipy na to, jak zvládnout horké léto, se podělila primářka interního oddělení Nemocnice AGEL Valašské Meziříčí Marie Černochová.

V horku je podle ní zcela zásadní dodržovat pitný režim. „Je důležité pít primárně neslazené nápoje, ovocné čaje a tekutiny, které jsou obohacené vitamíny. Lidé by se na sluníčku měli vyhýbat alkoholu a nápojům obsahující kofein,” zdůrazňuje Marie Černochová.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line.

Dospělí by měli vypít 2 až 3 litry tekutin za den, děti pak množství úměrné svému věku a váze, například dvouleté dítě potřebuje asi 1 až 1,5 litru tekutin. Pokud má někdo potíže se zažívacím traktem, měl by dát přednost šetrnějším neperlivým vodám.

Horko může uškodit třeba jen při cestě na nákup nebo práci na zahrádce

Mezi základní rady pro horké slunné dny zní, že by se lidé neměli vystavovat přímému slunečnímu záření, a to hlavně mezi jedenáctou až patnáctou hodinou. „Také by se lidé měli v tomto období vyvarovat přílišné fyzické zátěže. Tyto varování platí hlavně pro osoby, které se léčí se srdíčkem, a seniory, kteří jsou náchylnější k různým kolapsovým stavům,” vysvětluje dále primářka.

Našim babičkám a dědečkům mnohdy v dobré víře nedochází, že čelí sluníčku i při cestě na nákup, což může být zrádné. „Je potřeba si uvědomit, že ztrátu tekutin a zvýšení vnitřní teploty organismu může způsobit třeba i práce na zahrádce. Následně mám zkušenosti a vyjíždím jako lékařka k různým úpalům, úžehům a kolapsům z horka, právě proto, že lidé mnohdy nedbají pokynů pro jejich bezpečnost a zdraví,” říká Marie Černochová.

Pokud člověk trpí jakýmkoliv chronickým onemocněním, zvláště kardiovaskulárními chorobami, měl by omezit procházky nebo je odložit na podvečer a večer. „Když už se v rizikových hodinách musíte pohybovat venku, nezapomeňte na sluneční brýle a pokrývku hlavy,” připomíná na závěr primářka Černochová.