Krémová letní polévka z červené čočky – teplá i studená, osvěží a zasytí

Foto: Rýdlová J.

V létě se nikomu nechce trávit příliš času u sporáku. Navíc v poledním horku mnohdy není na klasický vydatný oběd o dvou chodech ani chuť. Chce to něco rychlého, vydatného a nejlépe zdravého. Zkuste sáhnout po červené čočce. Krémová polévka z ní výborně zasytí, takže ji v létě můžete směle předložit jako lehký oběd. Pokud ji naservírujete po studenu, navíc i ochladí. À propos, u červené čočky se nemusíte obávat meteorismu neboli nadýmání.

Proč právě červená čočka

Důvodů, proč si červená čočka získává své místo v naších spížích, je hned několik. Předně její příprava je, na rozdíl od většiny luštěnin, velmi rychlá. Nemusíte ji totiž namáčet a uvaří se během 15 minut. Zároveň je jako luštěnina bohatým zdrojem bílkovin, vlákniny a komplexních sacharidů. Na 100 g červené čočky připadá přibližně 26 g bílkovin, 25 g vlákniny, 32 g komplexních sacharidů a pouhé 2 g jednoduchých sacharidů. Jen připomeňme, že komplexní sacharidy se do krve vstřebávají postupně, takže nedochází k nežádoucím výkyvům v hladině krevního cukru. Energii z nich čerpáme postupně, nikoli nárazově jako u cukrů jednoduchých. Pocit sytosti nám po takovém jídle vydrží déle, což nám pomůže nepřejídat se a zbytečně nepřibírat. Vláknina zase napomáhá trávení a tzv. omývá střeva.

Proč nadýmá mnohem méně

Červená čočka má hnědou slupku. V obchodě ji však většinou koupíte již oloupanou, proto její červená barva. Je to právě slupka, která u luštěnin značnou měrou přispívá k nadýmání. V případě loupané červené čočky vám slupka tedy trávení nezatíží. Navíc pokud ji před vařením na chvíli namočíte a vodu pak vyměníte, svému trávení opět odlehčíte. Takže většině lidí nadýmání nezpůsobuje, případně těm citlivým v mnohem menším míře. Pokud však trávíte hůře tuky, nepříjemné vnitřní pochody vám způsobí smetana. Je tedy vhodnější nahradit ji smetanovým jogurtem.

Recept na krémovou polévku

Suroviny:

1 velká cibule

2 střední mrkve

130 g červené čočky

Smetana (stačí 12%, 200 g)

sůl, kari, zázvor (nastrouhaný/sušený), mletý muškátový oříšek, kurkuma

trocha másla/oleje

Postup

Cibuli nakrájíme, mrkev nastrouháme a společně orestujeme na tuku. Zalijeme vodou přibližně v poměru 2 díly vody na jeden díl čočky. Přidáme koření. Zpočátku raději opatrně, hlavně se zázvorem, abychom pokrm neměli příliš ostrý, a občas promícháme. Až vše zavaří, přidáme čočku. Hladina vody by měla vše zalít cca do výše 1 až 1,5 cm. Je třeba počítat s tím, že čočka postupně změkne, trochu nabude a částečně se rozvaří. Polévka však nesmí být příliš řídká, protože ještě přijde na řadu smetana nebo jogurt.

Až čočka změkne, cca po 15 minutách, polévku odstavíme a rozmixujeme dohladka nejlépe tyčovým mixérem. Postupně dochutíme solí, kořením a zjemníme smetanou nebo smetanovým jogurtem. Při servírování můžeme polévku „dobarvit“ trochou papriky a nějakou bylinkou. Na obrázku jsou použity listy rýmovníku.

Tip na servírování

K polévce můžete podávat na másle opražené kostky pečiva nebo 03chleba.

Dále na našem webu:

Černá čočka s kurkumou – zajímavá obměna klasiky. Lehké letní jídlo, navíc bez lepku