Ovocné knedlíky pokaždé jinak – posypky a polevy. Kaloricky vydatné i odlehčené varianty

Ilustrační foto.Pixabay, free image

Ovocné knedlíky jsou klasikou, bez které si většina z nás neumí léto představit. Není divu. Fantazii se meze nekladou, takže existuje řada možností, jak tuto dobrotu podávat. Možná vás samotné překvapí, co vše si lze na knedlíky nasypat či nalít. Mají však jednu vadu. Pokud je servírujete v klasickém pojetí, v němž hraje prim cukr a máslo, jedná se o kalorickou bombu. Navíc u některých jedinců na ně může vznikat silný návyk. Přinášíme vám několik zajímavých tipů, jak servírovat ovocné knedlíky pokaždé jinak. Zkrátka nepřijdou ani ti, kteří si musí hlídat kalorie.

Nejen kynuté

Když se mluví o ovocných knedlících, většinou si vybavíme kynuté knedlíky. Knedlíky plněné ovocem jsou však výborné také z bramborového nebo tvarohového těsta. K přípravě lze použít rovněž méně tradiční suroviny, např. jáhly. Tuto možnost zvolí zejména ti, kteří mají problémy s trávením lepku, protože jáhly patří k bezlepkovým potravinám.

Knedlíky pro pořádné jedlíky

Na knedlících je snad úplně nejlepší právě posypka či zálivka. Existuje jich celá řada, základem většiny je však rozpuštěné máslo a cukr. Cukr zvýrazní chuť a máslo sousto „promaže“, takže se nám suchý knedlík nezasekne v krku. Tento základ sám o sobě postačí, nicméně ho lze různě obohatit. Co vše můžeme použít?

  • Mletý mák,
  • mletou skořici,
  • nastrouhaný tvrdý perník,
  • rozdrcené karamelové sušenky,
  • strouhanku opraženou na másle,
  • nastrouhaný tvaroh,
  • zakysanou smetanu.

Tyto možnosti jsou vhodné v případě, že vás nějaká ta kalorie navíc nerozhodí. Správnou chuť totiž knedlíky dostanou tehdy, když zmíněnou ingredienci posypete či promícháte s cukrem a hlavně zalijete rozpuštěným máslem. Tím byste neměli příliš šetřit, jinak vás bude suchý mák, skořice či strouhanka akorát škrábat v krku. Pokud zvolíte opraženou strouhanku, nejlepší je jemně mletá. A jestliže do ní přidáte hrst namletých či nasekaných ořechů, bude naprosto skvělá.

Obalované knedlíky

Málo známou variantou jsou obalované knedlíky. Chutnají výborně, navíc vám pomohou zamaskovat méně pohledné kusy. Knedlíky totiž bývají často vlhké a lepí se. Díky tomu se však dobře obalují. Fantazii se meze nekladou. Můžete je obalit v cukru smíchaném s mletým mákem, skořicí, nastrouhaném perníku, kokosu, namletých ořeších či karamelové posypce. Tu lze udělat z karamelových sušenek nebo i koupit.

Knedlíky na zdravo

Největší problém u tohoto výborného pokrmu nejsou ani tak knedlíky samotné jako to, co si na ně naložíme. Pokud hlídáme kalorie a celkově dbáme na zdravý životní styl, musíme místo másla a cukru vymyslet něco jiného. V tomto případě se výborně hodí polevy, protože neobsahují máslo. Navíc polevy či zálivky mnohdy ovoce obsahují, takže stačí udělat jen malé neplněné knedlíčky, čímž si ušetříte spoustu času.

  • Jogurtovo-ovocná poleva. Výborný je bílý (klidně smetanový) jogurt, do kterého vmícháme trochu medu a rozdrcené ovoce (maliny, jahody, borůvky).
  • Rumová poleva. Skvělou polevou je také varianta s alkoholem, kdy do smetanového jogurtu nebo tvarohu jemně oslazeného medem přidáme kokos a dle osobních potřeb dochutíme rumem. Jen pozor na poměr. Mělo by se stále jednat o knedlíky s rumovou polevou, nikoli o rum s knedlíky.
  • Ovocná omáčka. Malé kousky ovoce (jahody, meruňky, borůvky atd.) podusíme v kastrůlku s trochou vody a minimem cukru. Do vařící směsi opatrně vmícháme trochu mléka s rozmíchaným pudinkem a krátce povaříme. Tím směs zahustíme a vznikne nám ovocná omáčka.

Přejeme dobrou chuť

Na našem webu:

Jak rafinovaně připravit pohanku, aby ji jedl i zbytek rodiny. Pohankové osvěžení s rumem a čokoládou