Pacientům s cukrovkou druhého typu může pomoci doplňování vlákniny prostřednictvím psyllia. A nejen jim

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay free image

Vláknina je důležitým prvkem v naší výživě. Obecně jí však má většina lidí stravujících se rychlým moderním stylem ve své stravě nedostatek. To platí i pro ty, kteří si na svačinu dají jablko a na večeři přidají k celozrnnému rohlíku rajče nebo mrkev. Vlákniny potřebujeme mnohem více. Přibývá odborných podkladů o jejích příznivých účincích na lidské zdraví. Přinášíme informace z odborných studií, které ukazují, že rozpustná vláknina může pomoci ovlivňovat nejen hladinu glukózy v krvi, ale také hmotnost pacienta.

Experiment s psylliem

Zahraniční studie, která se zaměřila na roli vlákniny ve stravě u tzv. cukrovkářů, se zúčastnilo 40 pacientů trpících diabetem mellitem (tedy cukrovkou) II. typu. Jednalo se o nekuřáky a nekuřačky starší 35 let, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin po 20 lidech. Experimentální, tj. pokusné, skupině byla po dobu 8 týdnů denně podávána k běžné stravě rozpustná vláknina v podobě psyllia. Šlo o množství 10,5 g denně rozdělené do dílčích dávek a zapíjené vodou. Kontrolní skupina vlákninu neužívala. Obě skupiny pokračovaly ve svém zavedeném životním stylu.

Výsledek

Po 8 týdnech pokusu byl v experimentální skupině zjištěn pokles hodnot v průměru u krevního cukru (tj. hodnota koncentrace glukózy v krvi) o 2,4 mmol/l, u HbA1c (tj. procento glykovaného hemoglobinu z celkového hemoglobinu v krvi, tzv. dlouhodobá glykémie) o 1 %, u inzulinu o 10, 2 mIU/l a C-peptidu (schopnost pankreatu tvořit vlastní inzulin, zejména u obézních pacientů diabetu II. typu jsou hodnoty výrazně zvýšené) o 0,66 nmol/l. Navíc u těchto pacientů došlo ke snížení tělesné hmotnosti v průměru o 2,7 kg a ke snížení obvodu pasu a boků přibližně o 2,5 cm. V kontrolní skupině, která nekonzumovala přidané psyllium nedošlo k žádným změnám.

Přirozené zdroje vlákniny

Vláknina se přirozeně vyskytuje v celozrnných obilovinách, semínkách, luštěninách, zelenině a ovoci. Denně byste měli sníst asi 30–35 g vlákniny. Existují dva druhy vlákniny, a to rozpustná ve vodě a nerozpustná ve vodě. V přírodních potravinách jsou oba typy obsaženy společně.

Nejvíce vlákniny najdete v luštěninách (15 g), pohance (10 g) a obilných vločkách (10 g) vztaženo na 100 g potraviny v suchém stavu. U čerstvého ovoce a zeleniny se jedná o 2–3 g, u celozrnného pečiva cca 7 g opět uvedeno na 100 g

Psyllium

Pokud nemáte potřebnou dávku vlákniny ve stravě, pak lze sáhnout po doplňcích výživy. Mezi nejznámější a nejlépe dostupnou patří psyllium. Jedná se o rozpustnou vlákninu, kterou lze nejčastěji zakoupit jako prášek. Užívá se nejlépe ráno nalačno nebo  alespoň 30 minut před jídlem. Do cca 300 ml vody rozmícháte 1 až 2 polévkové lžíce psyllia a postupně ihned vypijete. Následně opět zapijete další sklenicí vody, čaje nebo šťávy. Tento „elixír“ je nutné ihned vypít, protože prášek ve vodě zvětší svůj objem až 40 krát. Necháte-li ho jen tak stát na stole, zhoustne do nepoživatelná. Diabetici by však měli jeho používání konzultovat s lékařem! Výše uvedená doporučení jsou pouze obecná.

Všeho s mírou

Maximální množství psyllia pro zdravého dospělého člověka činí 12 g za den (u těhotných žen pouze 2,5 g). Běžně se však toto maximum nedoporučuje užívat. Nadměrný příjem vlákniny, a to i přirozené (hranice cca 35 g/den), může vést k zažívacím potížím. Hrozí také problémy se vstřebáváním vitamínů a dalších živin. Léky vždy užívejte s odstupem, nikoli zároveň s nápojem z psyllia. Nezapomínejte na to, že se jedná pouze o doplněk stravy, který v žádném případě nemůže pestrou stravu nahradit. Už jen proto, že naše tělo potřebuje oba typy vlákniny, které jsou v přirozené stravě zastoupeny společně, nikoli odděleně jako ve výživových doplňcích.

Může vás také zajímat

Zácpa, nadýmání a hemeroidy trápí statisíce lidí v nejrůznějším věku. Často si za ně můžeme sami