Aby chůze nebolela. Jak se nedopracovat k ploché noze, vybočenému palci a jiným „radostem“

Ilustrační foto. Zdroj: Pixabay, free image

Jednou vás bolí hlava, jindy píchá v bedrech nebo vám bolest nedovoluje otočit ztuhlým krkem, takže vaše pohyby nabývají ladnosti pochroumaného Robokopa. Říká se, že pokud vás bolí pokaždé jinde, je to pořád ještě dobré. Horší je, když bolí pořád to stejné a bolest se s vámi nehodlá rozloučit. Třeba taková bolest chodidla. Kdo nezažil, ten neuvěří, jak dokáže potrápit třeba bolestivý došlap. Vždyť za den uděláte tisíce kroků. A pokud se pohybu začnete vyhýbat, půjde dolů fyzická kondice, zato vám přibude tuková vrstva. Co dělat, abyste bolesti chodidel nemuseli zařadit do svého každodenního programu? Musíte začít myslet na své nohy ještě dříve, než se bolest přihlásí o slovo. A to je právě to, co většina lidí nedělá. Takže, jak na to?

Jak se vyhnout problémům

Vždy je jednodušší předejít samotnému ohni i za cenu určité námahy, než řešit důsledky požáru. Jakých pravidel se tedy držet, abychom problémy s chodidly (a tedy následně i bolestivou chůzi a deformující se páteř) oddálili co nejvíce?

  • Noste jen vyhovující obuv. Lodičky na podpatku jsou sice krásné, ale vaše nohy v nich trpí. Než si boty koupíte, pořádně se v nich projděte, nejlépe na tvrdém nerovném povrchu. Koberec v prodejně často navodí falešný pocit pohodlí, protože tlumí nárazy při došlapu.

  • Obuv střídejte. I když jsou vaše boty pohodlné, nebuďte v nich celý den. Přezouvejte se. Chodidla potřebují jednak provětrat a jednak potřebují změnu. Každé boty jsou totiž trochu jiné, takže i chodidla v nich zapojujete trochu jinak. (Všichni to známe. Každé boty tlačí jinde.)

  • Věnujte pozornost vašim chodidlům. Kdy se objevila bolest? Co ji mohlo způsobit? Má na ni vliv obuv nebo stání či chůze? Co přináší úlevu?

  • Choďte naboso. U člověka s relativně zdravými chodidly je chůze naboso velmi prospěšná. Přirozeným způsobem zapojuje svaly, které v obuvi normálně vůbec nepoužíváme. Tento efekt však dosáhneme pouze chůzí na měkčím a nerovném terénu, např. travnaté plochy, lesní cesty, oblázky na břehu nebo ve vodě. Naopak na tvrdém a rovném betonu, asfaltu nebo dlážděném chodníku si spíše uškodíme. Naboso se nedoporučuje chodit příliš ani doma, výjimkou může být chůze po měkkém koberci s vysokým vlasem.

  • Snažte se chodidla a chůzi procítit. Ideálně při chůzi naboso si uvědomíte, jak zapojujete jednotlivé části nohy, i drobné svaly, které normálně vůbec nepoužíváte. Jděte velmi pomalu a vnímejte došlap, postupné odvíjení chodidla od země, zapojení prstů.

  • Udělejte si z chodidel druhé ruce. Podobně jako prsty na rukou, tak prsty nohou jsou schopny úchopu. Vyzujte se a trénujte jimi zvedání věcí z podlahy.

  • Cvičte s chodidly a masírujte si je. Zaslouží si úlevu, protože vás celý den nosí. Zkuste ovládat vůlí prsty na noze. Třeba zvednout samotný palec. Možná zjistíte, že to není úplně jednoduché. Procvičíte tím však opět řadu svalů na chodidle.

V roli detektiva

Za problém může často i maličkost. Jenže odhalit ji nemusí být jednoduché. Několik měsíců mě trápila bolest levého chodidla. Začala nenápadně, postupně ale přibývala na intenzitě. Ortopedovi se nepodařilo najít příčinu, nepomohl ani obstřik. Nemalé peníze stála fyzioterapie – masáže a tzv. tejpování, které bolest zmírnilo, ale nevyřešilo. Tak jsem začala pátrat po příčině sama. Nakonec jsem zjistila, že příčinou byly patrně zdravotní cukle, které jsem léta nosila doma ke své maximální spokojenosti. Nikdy jsem v nich ale netrávila tolik času jako v době lockdownu. Navíc se v nich posunula vypolstrovaná část stélky. Při chůzi mi to nevadilo, takže jsem tuto změnu přestala brzy úplně vnímat. Nové boty jsem si kvůli Covidovým opatřením koupit nemohla, obchody včetně těch se zdravotní obuví byly totiž zavřené. Poté, co jsem boty vyměnila, začala občas chodit naboso a snažila se s chodidly cvičit, bolest začala konečně ustupovat.