Kyberkriminalita nás ohrožuje čím dál tím více. Stále ji však podceňujeme. Jak nepřijít o peníze na účtu

Podle policejních statistik naše bezpečnost v reálném světě roste, zatímco ve světě virtuálním je situace rok od roku horší. V ČR v posledních přibližně devíti letech celková kriminalita klesla o více než 40 %. Loňský rok díky covidovým opatřením pachatelům trestných činů vyloženě nepřál, v porovnání s rokem 2019 došlo k 18% poklesu trestných činů. Výjimkou je však kyberkriminalita.

Jak roste kyberkriminalita

Porovnáme-li r. 2018 a r. 2019, počet případů během tohoto jediného roku vzrostl o úctyhodných 23 %, přičemž od r. 2011 do r. 2019  se počet trestných činů z oblasti kyberkriminality zvýšil téměř šestinásobně! Podobně pesimistický vývoj probíhá na celém světě. K nejčastějším případům patří tradičně nejrůznější formy podvodů. Ty míří na vaše finance, které máte prozatím uloženy v bezpečí své banky. Otázka je, na jak dlouho. Jak vypadá takový podvod v praxi a jak se chránit?

Vše může začít jedním telefonátem

Večer či brzy ráno (kdy jste zaskočeni a nejméně ostražití), vám zazvoní mobil: „Dobrý den, jsem Roman Přibyl z oddělaní bezpečnosti vaší banky. Velmi se omlouvám, že vás vyrušuji v tuto nevhodnou dobu. Dovolal jsem se paní Marii Konečné s číslem běžného účtu 1234567/0021 vedeného u banky Prosperita?“ Vše souhlasí, takže přikývnete. „Zaznamenali jsme několik podezřelých přihlášení k vašemu účtu. Jeden dokonce z Gruzie.“ Vyděšeně reagujete: „To není možné. Nikam jsem necestovala. Jsem pořád doma.” Muž empaticky reaguje: „V tom případě jste nás utvrdila v důvodném podezření, že váš účet byl napaden. Máme-li zamezit zcizení vašich peněz, potřebujeme vaši rychlou spolupráci. Ale nebojte, spolu to zvládneme. Přihlaste se co nejrychleji do vaší aplikace a potvrďte kód, který jste obdržela…“

Pokud poslechnete, je možné, že se jediným kliknutím připravíte o své celoživotní úspory. Na druhém konci je totiž podvodník. Vaše banka by nikdy takto nepostupovala.

Bezpečnostní minimum pro vaše peníze

Vyznat se v nástrahách kyberkriminality není vůbec jednoduché. Podvodníci přicházejí se stále důmyslnějšími nástrahami, jak z obětí vylákat peníze. Naprostým základem by pro vás mělo být dodržování těchto pěti základních pravidel pro bezpečnost vašich peněz:

1) Nikdy nikomu nesdělujte své přihlašovací údaje do internetového bankovnictví a čísla vaší platební karty. Banky se na ně neptají, a to ani telefonicky, ani písemně v mailech. Rovněž neposílají odkazy na stránky, které by jejich vložení po vás vyžadovaly.

2) Nereagujte na telefonáty, maily či zprávy, v kterých se vás někdo snaží přesvědčit, že vaše peníze jsou v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Pokud by tomu tak skutečně bylo, banka by zareagovala bez vás. (Osobně mohu říci, že banka mi rovnou zablokovala platební kartu a zaslala mi SMS o její blokaci.)

3) O svém účtu rozhodujete jen vy sami. Nezadávejte ani nepotvrzujte platby, které vám bude někdo diktovat po telefonu. Nikdy nikomu nesdělujte a nepřeposílejte potvrzovací SMS k platbám. Nikdy nikomu neumožněte vzdálený přístup k vašemu PC.

4) Mějte aktualizovaný software a antivirus, a to jak na PC, tak v mobilu.

5) V případě pochybností vždy kontaktujte vaši banku nebo volejte PČR na č. 158. Nezapomeňte, že moderní útočník dokáže napodobit jakékoli telefonní číslo, včetně vaší banky.

Když vás skutečně kontaktuje banka, a ne podvodník

O tom, co se stane, když má banka podezření, že někdo chce např. zneužít vaši platební  kartu či účet, jsme již psali také. Jak banka postupuje (na rozdíl od podvodníka) a proč mít pro tyto případy raději doma nějakou hotovost, se dočtete zde.

Zdroj: PČR

Více na toto téma:

Chraňte své bankovní konto. “Vishing” – nová taktika podvodníků