Domácí asistence. Možná ji máte v pojištění domácnosti a ani o tom nevíte. Neplaťte za ni zbytečně a využívejte ji

Ilustrační foto

Asistenční služby pro řidiče se vryly do našeho podvědomí, a to mnohdy i tehdy, když auto vůbec nevlastníme. Prostě víme, že asistenční služba je jakási první pomoc pro případ, že vozidlo nečekaně vypoví službu na své trase. O tzv. domácí asistenci však většinou nevíme nic. Dokonce ani to, že ji máme v pojistce sjednanou, tudíž si za ni de facto platíme. Takže když se naší domácnosti něco akutního stane, složitě sháníme ochotného souseda nebo opraváře. V druhém případě zaplatíme nemalou částku, protože dotyčný si zaúčtuje práci, materiál a dopravu. Co s tím má společného domácí asistence? A jak zjistit, že ji máme sjednanou?

Záhadné pojišťovací balíčky

Domácí asistenční služba, domácí asistence nebo asistenční služby pro domácnost jsou služby, které vám mají zajistit zásah odborníka v případě akutní havárie v domácnosti. Lidé často ani neví, že si něco takového platí. Pokud totiž sjednáváte pojištění domácnosti, pojišťovny vás zpravidla nenechají přesně určit, co všechno chcete pojistit a co nikoli. Nabízejí totiž balíčky. Pokud si chcete pojistit domácnost, tak toto pojištění velmi často nedostanete samotné, ale musíte si zaplatit celý balíček pojišťovacích služeb, který obsahuje ještě pojištění odpovědnosti v občanském životě a často právě pojištění zmíněných asistenčních služeb. Takže se typicky stává, že dotyčný ví, že má pojištěnou domácnost třeba proti vloupání  či zatečení při silném dešti. Nepamatuje si však, že když mu praskne vodovod v koupelně, tak nemusí shánět instalatéra na vlastní náklady. Logicky totiž na asistenční služby zapomněl, protože je původně vůbec nechtěl. Případně při sjednávání smlouvy ani příliš nepochopil, kdy je může využít.

Pojištění asistenčních služeb

Toto pojištění slouží pro případ havárie v domácnosti, kdy vám asistenční centrála pojišťovny zajistí příjezd smluvního instalatéra, elektrikáře, topenáře, plynaře, zámečníka atd. a ten vám odstranění příčinu havárie. Náklady spojené s jeho příjezdem a odjezdem hradí často pojišťovna v plné výši, práci (tedy odstranění havárie) pak do limitu pojistného plnění (najdete ho ve své smlouvě). Pokud by náklady tento limit převýšily, uhradíte si je sami. Například perete, najednou vám začne vytékat na podlahu voda z pračky a vy netušíte, kde je problém. Zničení vaší plovoucí podlahy a vytopení souseda pod vámi je však jen otázkou času. Takže neprodleně „žhavíte“ asistenční linku, a to je dobře.

Zabouchnuté dveře

Typickým, a opravdu často využívaným případem, je zabouchnutí dveří od bytu. Pokud si omylem zabouchnete dveře od vlastního bytu před vlastním nosem či vám je přibouchne zlomyslný průvan, ocitáte se většinou v „háji“. Klíče díky zákonu schválnosti zůstanou v bytě, případně je máte u sebe, ale zevnitř v zámku zůstane druhý klíč. Tehdy vám hlas asistenční operátorky, která zajistí výjezd zámečníka, zazní jako rajská hudba.

Jaké opravy, do jaké výše a jak často?

Na co se přesně vztahuje pojištění domácí asistence, najdete ve své smlouvě. Některé pojišťovny nabízejí i pomoc při problémech s počítačem nebo při uvedení domácnosti do původního stavu po zásahu řemeslníka. Pojistka se může vztahovat za určitých podmínek také na poruchu domácího spotřebiče, ale zde je zpravidla limit na jeho stáří, např. 3 roky. Proto je potřeba mít schovaný doklad s datem jeho pořízení. Ve smlouvě najdete rovněž limity plnění. Někde vám poskytnou plnění do částky 2 000 Kč, jinde až do 10 000 Kč na jednu asistovanou událost v daném pojistném roce. Pojišťovny zpravidla hradí náklady na asistovanou událost dvakrát ročně.

Co vám z asistence nezaplatí

Pokud vás nyní napadlo, že by se asistence dala využít k postupné renovaci vaší domácnosti, musíme vás zklamat. Asistence se totiž týká jen akutních havárií, takže zde nepatří preventivní opravy a průběžná údržba. Rovněž počítejte s problémy, pokud k havárii dojde z důvodu vámi zanedbané údržby domácnosti nebo snah o neodborné opravy.

Dobrá rada nad zlato

Pokud jste si s pojištěním domácnosti sjednali asistenční služby (i když jste je původně vůbec nechtěli), využívejte je. Noste při sobě kontakt na asistenční centrálu a při havárii ji neprodleně kontaktujte (většinou funguje non-stop). Dodržujte jejich rady, aby vám pojistná událost mohla být proplacena. Pokud si třeba zabouchnete dveře, stačí vědět, u jaké pojišťovny jste pojištěni, a oni si vás už na asistenci přepojí.

Může vás zajímat:

Je dobré mít přehled o uzavřených pojistkách. Někdy mohou totiž samy zaniknout