Petice proti rušení středočeských lokálek má více než 5000 podpisů. Vedení kraje trvá na svém!

Foto: ScK

STŘEDOČESKÝ KRAJ – Minulý čtvrtek předali iniciátoři hejtmance Petře Peckové Petici proti omezení či zastavení dopravy na 12 lokálních tratích ve Středočeském kraji. Podepsalo ji 5057 lidí. V pondělí byla představena zastupitelům, ti ji vzali na vědomí.

Omezení, které má platit od prosince, se týká například tratí Mšeno-Mladá Boleslav, Čisovice-Mníšek-Dobříš, Vlašim-Trhový Štěpánov nebo Rakovník-Kralovice. Vedení kraje trvá na tom, že jde o nezbytný krok a poukazuje na stále rostoucí výdaje na veřejnou dopravu. Tím, že vlaky nahradí částečně autobusy, kraj ušetří 52 milionů korun ročně

Iniciátor petice Štěpán Hálek na pondělním jednání zastupitelstva upozornil mimo jiné na to, že autobusy se na některé úzké krajské silnice nevejdou, silnice jsou ucpané a zvyšují se náklady na jejich údržbu. Vlak rovněž umožňuje klidnější nástup a výstup, disponuje toaletami a přepraví větší množství kočárků a jízdních kol.

Podle opozičního zastupitele za ANO Roberta Bezděka je železnice pro lidi v regionech něco víc než součet peněz a kraj by se na věc neměl dívat jako bankéř. “Tady se jedná o službu občanům a služba občanům není nikdy zisková,” vyjádřil se podobně další zastupitel za ANO Miroslav Samaš. Lidé by si měli mít možnost, zda chtějí jet autobusem nebo vlakem, vybrat.

Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký za STAN souhlasil, že doprava jako služba veřejnosti není zisková. “Druhá věc je, na jak velký rozsah této služby Středočeský kraj má,” rozporoval. Podle radního by se neměl zaměňovat emociální vztah k železnici se zajištěním dopravní obslužnosti. Na tratích, na nichž kraj omezuje provoz, podle Boreckého dlouhodobě klesá počet cestujících už od roku 1989.

Borecký také připomněl, že kraj vynakládá ročně na veřejnou dopravu 3,65 miliardy korun a tyto náklady budou dál stoupat i s ohledem na závazek vůči EU týkající se bezemisní dopravy a povinné zavádění automatického zabezpečovacího systému ETCS.

Podle informací Pirátů Středních Čech na twitteru trvala rozprava Zastupitelstva Středočeského kraje k tomuto “mimořádnému” bodu trvala déle než hodinu. Vyjádřili názor, že hnutí ANO používá situaci spíše k předvolební kampani, než ke konstruktivnímu hledání nejlepšího řešení pro občany našeho kraje.