Je možné, v krajním případě, ujet až 120 kilometrů bez oleje v motoru?

Revoluční aditiva hitem letošních Vánoc nebo jen pouhý reklamní trik? Na tuto, ale i další otázky, nám odpověděla osoba nejpovolanější a tou je paní magistra Natálie Pipová ze společnosti Suprotec EU s.r.o., která u nás vyrábí a prodává značková „aditiva“ Atomium nejen pro tuzemský, ale i celosvětový trh s výjimkou Ruska. Paní magistro k Vánocům sice patří pohádky, ale úvodní otázka zní až příliš pohádkově, aby to byla pravda. Není to jen nějaký reklamní trik? Je opravdu možné najet na dálnici téměř 120 km bez oleje v motoru?

Ano je. Směje se při odpovědi zcela otevřeně paní Pipová. Předpokladem ale je, aby motorista v dostatečném časovém předstihu aplikoval přípravky Atomium. Takto ošetřený motor pak dokáže opravdu ujet v nouzovém režimu 50 až 120 km bez oleje. Vím, že pro většinu motoristů to zní neuvěřitelně, ale důkazem je naše předváděcí vozidlo, kterým je Toyota Corolla 1.4 s benzínovým pohonem, staršího data výroby z roku 2007. Zmíněný vůz je v provozu 14 let a za tu dobu najel 218 000 km. Na volnoběhu, během výstav a veletrhů, funguje motor ve zmíněném voze už více než 1000 hodin bez oleje.

To vše je možné jen díky našim „aditivům“, respektive tribotechnickým přísadám, která jsou vyráběna s využitím nejmodernějších a revolučních technologií. Naše „aditiva“ obsahují neorganické minerální látky, které jsou zodpovědné za revitalizaci všech kovových třecích ploch nejen v motorovém agregátu a palivové soustavě, ale třeba i v převodovce. Tyto patentované složky zjednodušeně řečeno vytváří postupně mimořádně odolný ochranný povlak, což ve svém důsledku, a v extrémní situaci, umožňuje, aby motor krátkodobě fungoval i bez oleje, aniž by se zadřel. Pokud chcete tomuto procesu lépe porozumět, doporučuji se podívat na názorné video na našem webu.

Setkala jste se někdy s nedůvěrou zákazníků vůči aditivům a čím je tato nedůvěra podle vás způsobena?

Máte pravdu, setkala. Když se mluví o aditivech, spotřebiteli se nejčastěji vybaví příměsi, které se přidávají do řady výrobků například v potravinářství. Odtud možná pramení i určitá nedůvěra vůči čemukoli, co je do základní látky dodatečně přidáváno.

A co aditiva do pohonných hmot a oleje? Jaká je situace v tomto oboru?

U motorových aditiv jde o jiný obor, nicméně zažité předsudky vůči aditivům jako takovým ve společnosti přetrvávají. Přípravky pro motoristy značky Atomium nejsou v pravém slova smyslu běžná aditiva, která se pouze snaží vylepšovat vlastnosti oleje či pohonných hmot. O Atomiu bychom měli hovořit spíše jako o tribotechnické směsi, která je vůči ostatním složkám (aditivům) přidaným výrobcem do oleje neutrální a působí výhradně na kovové třecí plochy. Svým působením umožňují opravu mikronerovností právě na třecích plochách vystavených oděru. Přímým důsledkem tohoto procesu je prodloužení životnosti a zvýšení účinnosti motorového agregátu. Podobného efektu lze dosáhnout i v převodovce. Vylepšují kvalitu kovových třecích ploch a nikoli kvalitu provozní kapaliny. Naše přípravky jsou však řazeny mezi aditiva dle legislativy a názvosloví. Nezbývá, než pojem „aditiva“ používat, byť má zmíněné nedobré konotace.

Dobře, zůstaneme u pojmu „aditiva“ v případě vašich výrobků. Co nám řidičům přinese přidávání kvalitních a prémiových aditiv do pohonných hmot či oleje?

Bezesporu hodně. Ostatně mnohé pohonné hmoty a oleje již různé výrobní příměsi obsahují. V daném případě o těchto příměsích hovoříme jako o tzv. výrobních aditivech. Vše, co je do pohonných hmot či do oleje přidáváno, následně označujeme jako povýrobní aditiva. Bavíme-li se o povýrobních aditivech, tedy těch komerčních, která se do pohonných hmot přidávají následně, jde zde v principu o vylepšení celého okruhu vlastností paliva a potlačení jeho případných negativních dopadů pro celou palivovou soustavu a motor.

Následným přidáním prémiových aditiv tak například chráníme palivový systém před korozí, ale také udržujeme čistotu spalovacích prostor a vstřikovačů, nebo je dokonce můžeme jejich prostřednictvím i aktivně čistit. Další jejich funkcí je optimalizovat spalovací proces paliva, snížit jeho spotřebu a přispívat ke snížení hluku motoru. Neměli bychom zapomenout ani na potlačování tvorby pěny v naftě, či případné omezení tvorby parafinů při nízkých teplotách. Samostatnou kapitolou je zvýšení mazivosti pohonných hmot, čímž dochází k ochraně citlivých a pohybujících se komponentů. Přidání aditiv také snižuje emisní hodnoty motoru. V každém spalovacím motoru dochází, laicky řečeno, k tvorbě sazí. Přidaná aditiva v pozitivním slova smyslu významně ovlivňují průběh hoření a tvorbu již zmíněných sazí.

Z vaší odpovědi vyplývá, že paliva již různé příměsi obsahují, což vyvrací předsudky a mýty mnohých motoristů o aditivech. Je tomu opravdu tak?

Je to úsměvné, ale ano, je tomu skutečně tak. Občas se na naší zákaznické lince setkáváme s předsudkem, že i přidání prémiových aditiv může motor nějak poškodit, či například zvyšovat jeho korozi. U většiny kvalitních povýrobních aditiv je však opak pravdou. Je to vlastně paradox v celkovém vnímání aditiv. U našich tribotechnických směsí do paliv a maziv je cílem vylepšení jejich základních vlastností ve prospěch motoru respektive třecích ploch. Jak už ale bylo řečeno nepatříme do kategorie běžných povýrobních aditiv.

Mluvila jste o výjimečných vlastnostech minerálů nacházejících se ve vašich “aditivech“ a těžících se v Ruské federaci. Vaše firma se jmenuje Suprotec EU s.r.o. tedy víceméně stejně jako firma působící v Rusku, nicméně se na vašich stránkách prezentujete jako tuzemský výrobce „aditiv“ prodávaných pod značkou Atomium. Není to tak trochu protimluv a můžete nám vaši společnost i značku ve stručnosti představit?

Naše společnost byla založena v České republice v roce 2014 jako tuzemský výrobce a distributor tribotechnických směsí, tedy „aditiv“, pod značkou Atomium. Název naší firmy je odvozen od názvu společnosti Suprotec, která úspěšně působí v Ruské federaci od roku 2002, kdy byla v Saint-Petersburgu založena. Díky tomuto strategickému partnerství jsme získali přístup k mnoha revolučním a vysoce vyspělým technologiím původně vyvíjeným pro armádní účely. Cílem vývoje této technologie bylo, aby byl motor v bojových podmínkách schopen fungovat i při poškození olejové vany a při následné ztrátě oleje tedy, jak bylo řečeno v úvodu, aby motor dokázal spolehlivě fungovat v extrémním případě i bez oleje.

Zní to opravdu více než dobře a vaše „aditiva“ by se mohla opravdu stát pro motoristy hitem letošních Vánoc. Vaše výrobky nepatří k nejlevnějším, a tak se nabízí otázka, zda chystáte nějaké vánoční či předvánoční akce a slevy?

Pro tyto Vánoce připravujeme hned několik zajímavých akcí, vánočních balíčků našich výrobků a atraktivních předvánočních akčních cen. V rámci předvánočního „úklidu“ našich skladů připravujeme i atraktivní slevy na produkty, kterým by v příštím roce vypršela expirační doba. Po delší době budeme představovat i nové produkty v našem sortimentu, tedy naprosté novinky a také některé výrobky se dočkají modernizovaného designu obalu. Takže je toho hodně, na co se mohou motoristé těšit.

Zmínila jste expirační dobu, zeptám se asi úplně naivně, ale mohou se vaše výrobky, lidově řečeno, zkazit?

Vaše otázka nezní vůbec naivně, protože občas na naší zákaznické lince řešíme, zda se mohou naše „aditiva“ respektive tribotechnické směsi zkazit, a to zejména u zákazníků, kteří se předzásobili našimi výrobky. Nadneseně řečeno jejich životnost je prakticky neomezená, protože se skládají z minerálních látek. Přesto musíme v souladu s legislativou u našich výrobků expiraci uvádět. Na toto téma si mohou zájemci přečíst článek na našem blogu s názvem Expirační paradox tribo přísad Atomium do nafty, benzínu a oleje.

Poslední otázka našeho dlouhého rozhovoru, nabízíte i jiné produkty pod značkou Atomium, než jsou „aditiva“?

Ano a hned několik. Za zmínku určitě stojí náš čistič klimatizace Atomium, což je účinný dezinfekční sprej. Jeho aplikace nevyžaduje žádné speciální znalosti, dovednosti ani nástroje. Podle pokynů stačí nechat aerosol projít klimatizačním systémem vozu po dobu 10 minut.

Čistič klimatizace následně pronikne do všech zákoutí ventilačního systému, kde zničí až 95% všech možných virů a bakterií, včetně stafylokoků a bakterie E. Coli. Zabíjí většinu virů, včetně viru chřipky jak ve ventilačním systému, tak v prostoru pro cestující, což snižuje pravděpodobnost onemocnění řidiče a cestujících. Tento náš čistič neničí jen viry a bakterie, ale zahubí i plísně a houby, které se objevují ve vlhkých nečistotách. A když už jsme hovořili o vánočních dárcích, zákaznici jej mohou zakoupit na našem eshopu za akční předvánoční cenu pouhých 150 korun a to právě v době vrcholící pandemie Covid-19 jako náš příspěvek v boji s touto chorobou, což ocení nejen běžní motoristé, ale i provozovatelé například taxislužeb.

A nám, na závěr našeho rozhovoru, nezbývá, než poděkovat za váš drahocenný čas i poskytnutý rozhovor.