Co když koupíme vánoční dárek, který se druhému nehodí? Může ho vrátit v rámci 14denní lhůty?

Ilustrační foto

Stává se to poměrně často. S dobrým úmyslem překvapit blízkého, pořídíme dárek, který se mu nehodí nebo hodí, ale nesedí mu velikost či provedení. Člověka to mrzí, i když se jedná o drobnost. Což teprve, když hodnota dárku není úplně zanedbatelná. Jak je to s výměnou dárku za jiné zboží nebo dokonce s vrácením peněz? Mezi mnoha lidmi panuje vžitá představa, že prodejce povinnost vyměnit vánoční dárky do 14 dnů za něco jiného, pokud nedošlo k porušení vnějšího obalu.

Základem je nevyhazovat paragon

Pokud pořizujeme hodnotnější dárek, je základem schovat si doklad o koupi zboží. Ten se totiž může hodit, např. pro případnou reklamaci (pokud dárek nebude řádně fungovat nebo se rovnou pokazí). Máme dvě možnosti. Říci obdarovanému, že kdyby byl s dárkem problém, paragon je u nás uschován. Druhým řešením je paragon dotyčnému přímo dát, aby prodejce kontaktoval sám. V tomto případě však vyjde najevo cena dárku.

Zákon a vánoční či jiné dárky

V žádném zákoně se nehovoří o tom, že vánoční či narozeninové dárky může kupující jen tak vrátit, a to i tehdy pokud ho dodá prodejci v absolutně neporušeném obalu. Nicméně určitá šance na vrácení zboží přece jen existuje. V každém případě bychom měli mít k dispozici zmíněný doklad o koupi výrobku, tedy paragon či fakturu. (Teoreticky by to šlo i bez něj, ale tato cesta je většinou dosti komplikovaná.) Zásadní roli sehrává, kde byl dárek pořízen.

Dárky z e-shopu

Pokud byl dárek zakoupený přes e-shop, má kupující ze zákona 14 dní na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, tudíž není potřeba nic zdlouhavě vysvětlovat. Pozor ovšem. Zboží má správně možnost vrátit pouze kupující, takže by to měl správně udělat on. Nicméně v praxi většinou stačí zaslat e-shopu kopii kupního dokladu. Navíc mnoho e-shopů s vrácením vánočních dárků přímo počítá, takže jsou na tuto situaci připraveny. Je tedy nutné do 14 dnů od koupě písemně vyrozumět e-shop o odstoupení od smlouvy. Pak je k dispozici dalších 14 dní na zaslání výrobku zpět. E-shopy mají povinnost vrátit vám peníze (včetně nákladů na dodání zboží při jeho koupi) nejpozději však do 14 dnů od chvíle, kdy jste jako kupující odstoupili od smlouvy (směrodatné je razítko pošty, nikoli kdy prodávající dopis obdržel). Zároveň však ne dříve, než prodejce své zboží obdrží nebo prokážete, že jste ho odeslali.

Dárky z klasických obchodů

U dárků zakoupených v klasických, tzv. kamenných, obchodech zákon prodejci neukládá žádnou povinnost přijmout zboží zpět. Jediným důvodem by byla reklamace. Avšak to, že se dárek obdarovanému nelíbí, není vina ani prodejce ani výrobce, tudíž se opravdu nejedná o důvod k reklamaci.

Speciální nabídky vrácení zboží

Většina obchodů, a to jak internetových, tak kamenných, však již před Vánoci láká potenciální zákazníky na speciální nabídky. Jednou z nich je právě možnost vrátit nevhodné vánoční dárky v jimi určené lhůtě nebo je vyměnit za jiné. Tyto nabídky jsou nad rámec zákona, takže záleží přímo na daném prodejci, jakou lhůtu zvolí. Mnohé obchody dávají zákazníkům k dobru celý leden, jiné často volí první polovinu ledna. Pokud v této lhůtě vracíte zboží do e-shopu, pak náklady na jeho vrácení hradíte vy. Je pouze na konkrétním prodejci, jestli vám umožní zboží vyměnit za jiné nebo vám vrátí rovnou peníze. Zpravidla volí první variantu, která je pro něj výhodnější, protože nepřijde o tržby.