Vánoce nejsou svátky obžerství! Co radí nutriční terapeutka?

OLOMOUCKÝ KRAJ – Těšíte se na smaženého kapra? Pořádnou porci bramborového salátu a plné talíře cukroví? Pak jste adepti přinejmenším na nějaké to kilečko navíc, ale také na žlučníkový záchvat, se kterým skončíte na pohotovosti. Nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk radí, jak správně mlsat i během Vánoc.

Je na každém z nás zhodnotit svůj zdravotní stav, od kterého by se mělo odvíjet i naše stravování. Základem je veškeré pokrmy připravit z kvalitních surovin, a hlavně jíst s mírou, tak abychom uspokojili chutě a neochudili se o krásné zážitky z Vánočních svátků, které jsou spojené i s dobrým jídlem. Protože to, co nám udržuje dobré zdraví, je právě psychická pohoda a k tomu by nám nepřispělo neustálé sledování kalorického příjmu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Olomouckém kraji a žádná zpráva vám neunikne.  Zpravodajství o nákaze koronavirem přinášíme ve speciálu Koronavirus on-line

„Základem zdravé stravy nejen o Vánocích je také pravidlo, kdy energetický příjem musí být úměrný energetickému výdeji. Jestliže mám pohybu méně, tak si porce jídla zmenším, ale v žádném případě nehladovím a nevynechávám žádné potraviny ze správné skladby jídelníčku, což by mělo být asi 50 % kvalitních sacharidů (celozrnné pečivo, přílohy, ovoce), 20 % bílkovin (mléčné výrobky, maso, vejce) a 30 % tuků, kdy přibližně polovina je zastoupena v podobě vázaných tuků například v mase a mléčných výrobcích, ořeších a druhá polovina by se měla jíst převážně v rostlinných tucích (olivový, řepkový, lněný olej) ,méně však v másle. Ideálně dvakrát za den použít do jídla rostlinné oleje a jednou za den máslo,“ radí Kristýna Bechníková, nutriční terapeutka Nemocnice AGEL Šternberk.

Štědrovečerní menu tak nemusí být vždy ke škodě. Při správném dodržení skladby jídla, může naopak příznivě posílit váš imunitní systém. Bramborový salát je plný zeleniny, ryba je bohatá na omega 3 mastné kyseliny, hrachová nebo rybí polévka je také plná živin. „Na Vánoční tabuli by neměli chybět ořechy, sušené i čerstvé ovoce. Celé kouzlo je v tom, že by to lidé neměli spořádat všechno naráz, ale jednotlivá jídla rozdělit do správných denních porcí a časových rozestupů. Když přidáte dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, hned máte lepší imunitní systém na světě,“ popisuje Kristýna Bechníková.

„Bramborový salát lze odlehčit jogurtem, či zakysnou smetanou. Smaženého kapra nemusíte jíst tři dny, dopřejte si ho na štědrý den a ostatní dny můžete zvolit jinou tepelnou úpravu, třeba upéct si ho. Cukroví si nežádá tolik cukru, a ještě jej plnit spoustou krému z nekvalitních margarínů. Můžete jej osladit sušeným ovocem, či obilnými slady, nebo dát méně cukru a použít kvalitnější mouku. Na stromečku se budou lépe vyjímat doma upečené perníkové figurky, nebo sušené ovoce. Určitě není nutné vše zapíjet ještě sladkým pitím, zvolte raději dobrý čaj či vodu,“ vysvětluje Bechníková s tím, že kouzlo úspěchu spočívá v tom, zbytečně se nepřejídat. V případě přejedení doporučuje nutriční terapeutka procházku na čerstvém vzduchu a dobrý bylinkový čaj na trávení. Pomoci můžou bylinky jako je fenykl, máta, heřmánek, anýz, meduňka a zázvor.