Cestující čeká na hlavním nádraží v Plzni velká změna

PLZEŇ – Pokud k dopravním prostředkům, které využíváte na svých cestách, patří také vlak, možná vás bude zajímat následující informace. Ta se týká změn v provozu hlavního nádraží v Plzni, které souvisí s rozsáhlou rekonstrukcí této památkově chráněné budovy.

Díky stavebním pracím, které se přesunou do přízemí, bude uzavřena spodní hala a veškeré služby se přemístí do haly horní. Jak informovala mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová, přesun vnitrostátních pokladen do horní haly je připraven ze 4. na 5. ledna, přemístění mezinárodních pokladen z 5. na 6. ledna a odjezdových a příjezdových tabulí z 6. na 7. ledna. V době stěhování a prvních dnů v novém režimu zajistí Správa železnic koordinátory pro případné navádění cestujících. „Od pondělí 10. ledna bude spodní hala kompletně uzavřena, zůstane v ní pouze koridor k výtahu. Veškeré služby včetně veřejných toalet budou k dispozici v horní hale,“ uvedla a dodala, že celá výpravní budova bude osazena provizorním orientačním systémem, zároveň na všech vstupech – podchod ze Šumavské i Železniční ulice a z přednádraží – bude osazen situační plánek stanice, aby cestující věděli, kde a jaké služby jsou dostupné.

Práce na rekonstrukci výpravní budovy začaly v květnu 2021 a potrvají minimálně dva a půl roku. Loni se soustředily do zázemí spodní haly a na centrální schodiště, kde budou nově dva eskalátory. Celý objekt dále dostane novou střechu a fasádu, vše s důrazem na jeho památkovou ochranu. Důležitou součástí rekonstrukce pak bude výměna všech vnitřních rozvodů a také oken a dveří, což zajistí nižší energetickou náročnost budovy. Dojde také k vytvoření administrativně-provozního zázemí složek Správy železnic a dopravců včetně úprav ve vyšších patrech. Zcela se přestaví horní hala, která bude sloužit jako otevřený čekárenský prostor v podobě obchodní pasáže s komerčními jednotkami po obou stranách. Snadnější překonání výškového rozdílu mezi hlavní a horní halou zajistí eskalátory a výtahy. Hlavní hala bude mít nové komplexní osvětlení a kamery s přímým dohledem. Součástí orientačního a informačního systému budou hlasové majáčky pro nevidomé a indukční smyčky pro sluchově postižené. Náklady na rozsáhlou rekonstrukci budovy plzeňského hlavního nádraží mají dosáhnout 668 milionů korun.

Zdroj vizualizací: Správa železnic
Zdroj vizualizací: Správa železnic