Cestující v Brně sveze půjčený elektrobus

BRNO – Dopravní podnik města Brna si od výrobce půjčil k otestování elektrobus SOR NS 12 electric. Ten bude vozit cestující do začátku března, v létě se pak na měsíc znovu vrátí.

Podnik spolu s městem usiluje o snížení skleníkových plynů ve městě. K tomu jim slouží elektrické tramvaje a trolejbusy a autobusy na zemní plyn. Nyní budou testovat půjčený elektrobus. Ten se pyšní délkou 12 metrů, třemi dveřmi, 33 místy k sezení na celoplastových sedadlech s čalouněnými podsedáky, je nízkopodlažní a plně klimatizovaný. Na jedno nabití ujede 170 km, využíván by tedy byl hlavně na kratších linkách a dělených službách. Jedná se o alternativu naftových autobusů, kterých podnik nakoupil v roce 2020 celkem 20 kusů a letos jich pořídí dalších 31. Zeleno-černý elektrobus bude nocovat ve vozovně Komín, která je nejlépe vybavena pro jeho dobíjení. Běžné dobíjení trvá 7 hodin, díky rychlodobíjecím stanicím lze dobu zkrátit až na jednu hodinu. Nejčastěji se s ním cestující setkají na linkách 32, 37 a 67, na kterých se prověří jeho jízdní vlastnosti v kopcovitém terénu.

Staňte se členy FB skupiny Život v Jihomoravském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne. Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Po měsíčním testování dopravce jeho provoz vyhodnotí. Pokud by se osvědčil, byly by vozy tohoto typu možnou alternativou do budoucna. „Současná situace na poli energií kvůli vysokým cenám rozvoji elektromobility příliš nepřeje. Chceme být připraveni a pokud by se objevila vhodná dotační příležitost, zvažovali bychom investici právě do elektrobusů. Stávající podmínky jsou pro nás z ekonomického hlediska bohužel nereálné,“ dodal Havránek. Cena jednoho kusu je v rozmezí 10 až 13 milionů, nutné je také zakoupit dobíjecí stanice, které vyjdou na další miliony.