Léto chtějí Češi trávit nejčastěji u moře

Češi cestování milují, a tak především letní dovolené bývají jistotou, že o prázdninách vyrazí i do zahraničí. V roce 1989 po otevření hranic vznikla řada cestovních kanceláří, aby lidem jejich sny o cizích zemích zprostředkovala. Vzápětí vznikla i Asociace cestovních kanceláří, která už 31 let kultivuje cestovní ruch a sdružuje cestovní kanceláře a agentury v České republice. O současném stavu, ale i výhledu na nastávající sezonu jsme si povídali s jejím místopředsedou Janem Papežem.

Co je hlavním posláním vaší asociace? 

Hlavním posláním ACK ČR je ochrana zájmů členů asociace, vytváření zázemí pro členy v oblasti legislativy, pracovního práva apod. Zároveň asociace dbá na kultivaci oboru a vzájemných vztahů členů.

Máte možnosti nebo pravomoc zasahovat ve prospěch klientů cestovních kanceláří, kteří se cítí poškozeni nebo si na CK stěžují? 

Takovou pravomoc nemáme a nepřísluší nám do takového vztahu zasahovat. Pokud nejsou zákazníci spokojeni s poskytovanými službami cestovní kanceláře, které vycházejí ze smlouvy, musejí se obrátit na správní orgán.

Jak se změnily služby cestovních kanceláří od vzniku asociace až do dnešní doby? V čem jsou dnes CK jiné? 

Změnily se v mnoha ohledech, tak jak se měnily potřeby klientů. Především se změnilo zázemí spotřebitele. Klienti legálních cestovních kanceláří mají jedno z nejlepších právních zajištění ze všech oborů. Povinné pojištění pro případ insolvence chrání klienty 100%, takové zajištění nemají ani klienti bank.

Jak moc ovlivnil cestovní ruch koronavirus? Dají se vyčíslit ekonomické ztráty způsobené covidem pro Česko? 

Ekonomické ztráty oboru jsou v řádu miliard korun. Především příjezdová turistika byla zasažena přímo fatálně, ale i výjezdová turistika dostala obrovskou ránu. Některé cestovní kanceláře nepřežily, ačkoliv pracovaly velmi dobře a poctivě a jejich absence na trhu bude znát.

Začaly po covidu dělat cestovky něco jinak – změnil se marketing a nabízené služby? 

Určitě změnily některé postupy, například výše záloh, popřípadě stornopoplatky. Nejsou ovšem věci, které by mohly cestovní kanceláře změnit bez součinnosti svých dodavatelů – leteckých společností, hotelů a dalších partnerů.

Dokážete říct, jaké typické letní dovolené chtějí Češi? Co od nich očekávají a kolik jsou ochotni za ně utratit? 

V tomto ohledu se nic nemění. V létě Češi chtějí hlavně k moři a každý si vybírá destinaci podle svých ekonomických možností a podle své obliby. Jsou země, které mají věrné klienty, a ti se vrací stále na stejné místo – např. Chorvatsko a Řecko. Ale zvětšuje se i skupina klientů, kteří chtějí i v létě spíše poznávat, a ti pak míří i do vzdálenějších zemí.

Jaké jsou vize pro letní dovolenou – v souvislosti s válkou na Ukrajině, zvýšením cen paliv, covidem… dojde ke stagnaci cestovního ruchu? 

Nikdo nejspíš nebere letní dovolenou jako povinnost. Je to naopak právo na dovolenou na zotavenou! A v tom je skryto vše – dovolená na zotavenou. Lidé jsou unaveni, zvlášť po dlouhých měsících v covidové pasti, a potřebují někde načerpat energii. Dovolená je k tomu ten nejlepší prostředek – a je jedno, jaký typ dovolené lidé zvolí.

Kvůli současné situaci – válce na Ukrajině – očekáváte, že bude v turistických destinacích po celém světě méně lidí? Může se válka projevit i globálně? Třeba i vlivem sankcí na letecký průmysl…

Praxe ukazuje, že na počty turistů v jednotlivých destinacích nemá válka příliš vliv. A čím je destinace dál od Evropy, tím je vliv války ještě menší.

Na co si dát pozor při výběru služeb cestovní kanceláře? Není výhodnější cestovat na vlastní pěst přes Booking nebo Airbnb a podobné služby?

Svět cestování je velmi pestrý a každý si může vybrat svůj vlastní styl. Nikdo by se neměl na nikoho povyšovat a každý by měl respektovat druhého. V tom je kouzlo cestování a mělo by to tak zůstat.