Krajští záchranáři ošetřili nejvíc lidí v historii, dostali také nejvíc pochval

ZLÍNSKÝ KRAJ – Pro krajské záchranáře byl rok 2021 v mnoha ohledech rekordní. Poprvé za dobu své existence ošetřili přes 55 tisíc pacientů a dostalo se jim víc pochval, než kdy dříve. Zároveň klesl i počet stížností. O statistikách z uplynulého roku informoval mluvčí krajské záchranky Jakub Omelka.

Počet ošetřených pacientů opět překonal předcházející roky. „Poprvé za dobu existence ZZS ZK záchranáři ošetřili více jak 55 tisíc pacientů, a to 55 089. Za zmínku stojí, že před deseti lety ošetřili 40 467 pacientů,“ přiblížil Omelka.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Zdravotnické operační středisko přijalo loni 119 762 tísňových volání. „Více jak 92 procent z nich tvořily přímé telefonáty na linku 155. Zbylé telefonáty byly převzaty z evropského čísla tísňového volání 112. V celém součtu je číslo 119 762 o zhruba 8 tisíc hovorů méně než v roce předchozím,“ shrnul Omelka. Důvodem je podle něj koronavirová epidemie.

Narostl počet covidových výjezdů

Největší procentuální nárůst ošetřených pacientů byl na první pohled znát u lidí s potvrzeným covidem či podezřením na covid. Těch záchranáři v roce 2020 ošetřili 921, loni to ale bylo 2 203, jde tedy o nárůst o 139 procent.

Epidemie ovlivnila také počet ošetřených účastníků dopravních nehod. „Zatímco v roce 2020, kdy pandemie nejvíce ochromila život v Česku, záchranáři poskytli přednemocniční neodkladnou péči 597 pacientům v důsledku dopravních nehod. V loňském roce se jejich počet výrazně zvedl na 1 090 a vrátil se k číslům před pandemií,“ podotknul mluvčí.

Telefon zvednou do 12 vteřin, na místo dorazí za 13 minut

Od chvíle, kdy volající vytočí tísňovou linku a operátor hovor přijme, by podle evropských norem EENA nemělo uběhnout více než 12 vteřin. Přísnější česká norma hovoří pouze o 10 sekundách. „Výsledky ZOS ZZS ZK jsou v tomto ohledu nadstandardní. Evropskou normu splnili operátoři v 96 procentech všech hovorů, českou normu pak v 92 procentech případů,“ sdělil Omelka.

Dobré výsledky vykazují i při dojezdu na místo události. „Medián času od zazvonění telefonu na operačním středisku po dojezd na místo události je 13 minut,“ doplnil Omelka.

Lidé práci záchranářů oceňují

Krajskou záchranku může těšit další statistika. „ZZS ZK v loňském roce obdržela 58 pochval. Je to dosud nejvíce za dobu její existence. ZZS ZK dokazuje, že je pevnou součástí integrovaného záchranného systému, na který se mohou občané Zlínského kraje spolehnout,“ vyzdvihl Omelka.

Naopak klesl počet oprávněných stížností. Jejich počet se oproti roku 2020 snížil o třetinu, celkem byly pouze čtyři.