Na Jižních Svazích se po 33 letech vyměnily troleje

Foto: archiv DSZO

ZLÍN – Po zbrusu nových trolejích jezdí od nedělního podvečera trolejbusy z centra Zlína na Jižní Svahy. Pracovníci Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice tu o víkendu vyměnili 940 metrů trolejí ve směru z centra na sídliště. Vedení v opačném směru jízdy přijde na řadu v první polovině června.

Výměna 33 let starého trolejového vedení zabrala pracovníkům celý víkend od sobotní 4. hodiny ráno až do 17. hodiny v neděli. Přípravné práce přitom trvaly již od ledna letošního roku, většinou v noci. Po dobu výměny mohly na sídliště jezdit jen vozy s dieselagregátem. „Do sídliště už teď jezdí trolejbusy po novém vedení. V opačném směru vyměníme staré troleje za nové pravděpodobně začátkem června,“ oznámil vedoucí úseku údržby trolejového vedení a měníren René Jurča.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Na Jižních Svazích vyměnili jedny z nejstarších trolejí v celé síti MHD

Trolejové vedení na Jižních Svazích pocházelo z konce 80. let. „Trolejová trať na toto sídliště byla otevřena v květnu 1989, vedení tedy vydrželo 33 let velmi intenzivního provozního zatížení. Dnes zde v každém směru projede za pracovní den 272 trolejbusových spojů. Chceme mít všechny trolejové tratě zcela v pořádku, proto se čas od času musí přistoupit k výměně trolejí. Toto byly jedny z nejstarších trolejí v celé síti MHD,“ řekl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Měděná trolej se přítlakem a opakovanými pohyby uhlíků trolejbusových sběračů nepatrným způsobem opotřebovává a její průřez se léty zmenšuje. „Vodič se pak pří průchodu elektrického proudu zahřívá, snižuje se jeho tvrdost, klesá odolnost proti případnému poškození. Kritická technická hranice pro výměnu nastává ve chvíli, kdy se průřez troleje sníží o 40 procent,“ vysvětluje mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.

Nová trolej má průřez 100 milimetrů čtverečních, lana jsou vyrobena z nerezové oceli a budou mít delší životnost než ta původní. Ocelové sloupy vedení se nechaly původní, u nich stačí jen po několika letech obnovit ochranný nátěr.