Nejlepší řidiči sanitek se sjeli do Otrokovic, ze zlata se radovali domácí

OTROKOVICE – Netradiční klání 28 elitních řidičů ze všech 14 zdravotnických záchranných služeb v zemi předvedlo své řidičské dovednosti v areálu Barumu v Otrokovicích. Na prvním ročníku Mistrovství České republiky řidičů záchranných služeb rozhodovaly pouhé vteřiny, nejvíc se ale radovali zlínští záchranáři.

Na řidiče čekaly čtyři náročné disciplíny, a jak se brzy ukázalo, v závěru rozhodovala každá vteřina, každý sražený kužel, chyba v testu, dotek při couvání. „Samotného mě překvapilo, jak byly výsledky do poslední chvíle vyrovnané. Žádná disciplína neměla suverénního vítěze,“ podotkl Martin Konečný ze zlínské záchranky, který se podílel na pořádání MČR. V konečném hodnocení měl vítěz Lukáš šťastný ze ZZS Středočeského kraje náskok na druhého pět a na třetího šest vteřin.

Staňte se členy FB skupiny Život ve Zlínském kraji a žádná zpráva z kraje vám neunikne.  Sledujte nás na Twitteru, kde pro vás připravujeme plejádu pestrých zpráv.

Bez senzorů, pouze podle zpětných zrcátek

První penalizace padaly při úvodní disciplíně – jízdě na přesnost. Jednalo se o disciplínu, která měla simulovat problematickou jízdu v běžném provozu, podélné parkování, couvání do garáže, zastavení na přesnost a další úkoly. Na rozdíl od každodenní jízdy v ulicích, kde jim pomáhají parkovací asistenti, senzory vzdálenosti či kamery, zde se museli šoféři spolehnout pouze sami na svůj úsudek. Jediným pomocníkem jim byla zpětná zrcátka. „Právě zde se dal získat velký náskok, ale zároveň i mnoho ztratit,“ míní zlínský řidič Aleš Nedbálek. S časem čtyř minut a deseti vteřin patřil Nedbálek v této disciplíně mezi průměr.

Foto: ZZS ZK

Výměna pneumatiky za dvě minuty

Vystoupit z auta, otevřít kufr, vytáhnout kolo, vyměnit kolo a sednout si zpět do auta za volant. Takové bylo zadání druhé ze čtyř disciplín. Podle Ladislava Sukovitého, řidiče ZZS ZK, který měl tuto disciplínu na starost, bylo největší zrádností rychle si uvědomit, jak správně kola utahovat. Nejrychlejší soutěžící zvládl výměnu pneumatiky za úctyhodné dvě minuty a devět vteřin.

Jak jezdit s majáčky?

„I otázky v testu z pravidel silničního provozu byly specificky zaměřené na naše povolání. Týkaly se například jízdy s majáčky,“ poodtajnil Aleš Nedbálek okruh otázek z krátkého čtyřminutového testu.

Znění otázek překvapilo také Lukáše Šťastného, celkového vítěze. „Musím přiznat, že ačkoliv jsem se připravoval, některé otázky mě zaskočily,“ svěřil se po absolvování disciplíny Šťastný.

Ačkoliv se někteří při „skládání zkoušky“ pořádně zapotili, nikdo by o řidičské oprávnění nepřišel. „Znalosti našich řidičů záchranářů jsou výborné,“ pochválil je při vyhlašování výsledků ředitel ZZS ZK Josef Valenta.

Foto: ZZS ZK

Na dráze se vyřádili

Slalom na zkušební dráze byl rychlostním závodem. Všichni řidiči si jej patřičně užili. „Dejte těm nejlepším do rukou volant a rychlé auto a oni vám ukážou, že si své místo mezi elitou řidičů záchranných služeb zaslouží,“ uvedl při pohledu na závodníky Martin Konečný.

„Jezdím občas na motorkách, takže se mi to moc líbilo. Myslím, že i všichni ostatní z toho byli nadšení,“ hodnotí Lukáš Šťastný.

Domácí brali zlato

V rámci týmů se z vítězství radovali zástupci domácího Zlínského kraje ve složení Adam Nedbálek a Roman Straňák. Druhá příčka patřila ZZS Středočeského kraje ve složení Lukáš Šťastný a Pavel Novák. Bronz získala ZZS Ústeckého kraje s řidiči Radkem Nechutou a Danielem Tomevem. V rámci jednotlivců si zlato odvezl domů Lukáš Šťastný (ZZS Středočeského kraje), stříbro bral Radek Nechuta (ZZS Ústeckého kraje) a bronzová placka připadla Adamovi Nedbálkovi (ZZS Zlínského kraje).

Foto: ZZS ZK

Na své si přišly také děti

Kromě samotných závodů čekal návštěvníky zajímavý doprovodný program. Na jednom místě mohli spatřit sanitky všech 14 krajů i techniku používanou zdravotníky z regionu. Za zmínku stojí třeba speciálně upravený vůz IVECO Daily, který je používán při mimořádných událostech a hromadných neštěstích, terénní Land Rover Defender do těžce přístupných terénů, nové čistě elektrické lékařské auto Volskwagen ID.4 GTX či mobilní operační středisko.

Zájemci si také mohli vyzkoušet první pomoc. Záchranářky návštěvníky učily například správnou manipulaci s takzvaným AED, resuscitaci, uvolnění dýchacích cest či manipulaci se zraněným, u kterého hrozí riziko poranění páteře. Zapojily se také děti. Záchranářky si jejich nasazení nemohly vynachválit. „Třeba nám tady rostou budoucí kolegové,“ říkaly.

Foto: ZZS ZK
Foto: ZZS ZK
Foto: ZZS ZK
Foto: ZZS ZK