ČESKO – Každý, kdo byť jen příležitostně usedá za volant, nutně musí vnímat rapidně rostoucí ceny pohonných hmot. Aktuálně – a navzdory drobným vládním opatřením – již atakují hranici 50 Kč/l, zdá se přitom, že se rozhodně nejedná o cenový vrchol. Ba naopak.
Jen za poslední týden benzin a nafta zdražily o víc než korunu, v průměru tak řidiči zaplatí 47,69 za litr benzinu a necelých 47 Kč za litr nafty. Nejvyšší ceny jsou pak klasicky v hlavním městě, kde již řidiči tankují benzin za více jak 48 Kč/l, naopak nejvýhodněji lze nyní benzin a naftu pořídit v Královéhradeckém kraji.
Ačkoliv vláda na počátku června snížila o 1,5 Kč spotřební daň a zástupci ministerstva financí také kontrolují marže u benzinových pump, tato opatření se do cen pohonných hmot v podstatě nijak nepromítla, resp. ceny jsou již vyšší, než byly právě před snížením spotřební daně. Ceny pohonných hmot totiž závisí na vývoji cen na světových trzích a od konce února prudce rostou. Jen od poloviny května pak stouply o více jak 10 % a tento trend se jeví jako rostoucí – a to jak vzhledem k protahujícímu se válečnému konfliktu, jehož konec je zatím v nedohlednu, ale také kvůli letní turistické sezoně. Na přelomu června a července totiž bývají ceny pohonných hmot obvykle nejvyšší. Zdražuje se ale také po včerejším zasedání americké Centrální banky, i když cena ropy začala klesat. Že by ale ruku v ruce s tím začaly klesat i ceny pohonných hmot čekat nelze. „Zlevnění ropy na světových trzích se obvykle v Česku projevilo až po dvou až třech týdnech. V současné situaci je ale dost pravděpodobné, že se neprojeví vůbec, spíše se totiž jedná jen o cenové zakolísání,“ vysvětlil pro ČT analytik Petr Pelc.
Jsou kroky vlády dostatečné?
Jelikož pokles cen pohonných hmot nelze čekat, mnozí tepou vládu za to, že se situací nic nedělá – a např. ceny nezastropuje podobně, jako to učinili v Maďarsku a Polsku. V tomto kontextu ale Pelc poznamenal, že zastropování je v těchto zemích možné jen proto, že tamní firmy ropu rafinují a také distribuují. Česká vláda ale jen stěží bude nařizovat zahraničním subjektům, za kolik peněz mají pohonné hmoty prodávat. „Kdyby k tomu došlo, dodávky pohonných hmot by naopak mohly být omezeny nebo přímo zastaveny,“ objasnil Pelc. Dle jeho názoru pak jsou stávající kroky české vlády vstřícné, ale nedostatečné – a jakékoliv další snahy snížit ceny pohonných hmot mohou přijít spíše vniveč, vše je totiž nakonec stejně v rukou majitelů čerpacích stanic, které ze dvou třetin patří Polsku a Maďarsku.
Kam až ceny porostou?
Zatímco ještě před pár měsíci se litr benzinu za 50 Kč zdál jako nepředstavitelný stav, nyní je už de facto realitou. A dle Pelce se vůbec nemusí jednat o cenový strop. „Trend rostoucí ceny pravděpodobně bude pokračovat, nikdo nemá možnost jej nijak zvrátit. V následujících týdnech nás tak čeká další zdražování,“ uvedl přímo s tím, že v podstatě neexistuje žádný impuls, který by zdražování mohl zastavit. „Dnes je cena 60 Kč za litr benzinu nepředstavitelný, ale i to je reálné, i když bude vláda podnikat nějaké další kroky, její možnosti jsou poměrně omezené,“ uzavřel.